Skip to main content

NS zet in op snelle trein en snelle lijn naar het noorden

22 november 2019
Theo van Rhijn

NS wil in 2023 al de nieuwe, snelle intercity’s in gebruik nemen, onder meer op het traject van het zuiden en de Randstad via Lelystad naar Groningen en Leeuwarden. Daarbij komt voor het spoorbedrijf ook weer de aanleg van de lijn via Drachten in beeld.

De nieuwe treinen kunnen 200 kilometer per uur rijden. Van het bestaande spoor is nu echter alleen de Hanzelijn geschikt voor snelheden boven de 140, het stuk tussen Lelystad en Zwolle. Daardoor is vooralsnog de tijdwinst beperkt, maar NS hoopt door deze stap investeringen van het rijk te stimuleren die hogere snelheden mogelijk maken.

Dat kan wat de NS betreft door het bestaande spoor aan te passen, maar ook door het aanleggen van een nieuwe lijn, die dan via Lelystad en Drachten doorrijdt naar Groningen in plaats van via Zwolle en Assen. Een dergelijke verbinding is al langer onderwerp van lobbywerk door overheden en bedrijven in het noorden.

Op de foto bij de kop van dit verhaal de snelle intercity, de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Die heeft inmiddels al geslaagde proefritten achter de rug.

{jcomments on}