Skip to main content

Nieuwe dienstregeling NS vloekt met plannen stationsgebieden

14 september 2023
Kees Bakker

Lelystad De gemeente is niet te spreken over de nieuwe dienstregeling van de NS, die men in 2024 in wil laten gaan. Lelystad staat daar niet alleen in: samen met de gemeenten Dronten, Almere en de provincie heeft men een brief geschreven aan de hoogste baas van de NS, Wouter Koolmees. “Deze dienstregeling strookt op geen enkele manier met de plannen die wij met het Rijk hebben afgesproken voor meer woningen in het Stationsgebied in alle drie de gemeenten,” zegt wethouder Piet van Dijk.

Verslechteringen

In de dienstregeling komt de rechtstreekse sprinterverbinding met Amsterdam Centraal te vervallen en zal er dus altijd moeten worden overgestapt in Almere. Daarnaast wordt het aantal treinen richting Amsterdam in de daluren teruggebracht van zes naar vier per uur. Verder zal de rechtstreekse intercity tussen Lelystad en Schiphol in de daluren niet meer rijden en wordt ook de verbinding Lelystad – Dordrecht een spitstrein. Bovendien zijn er straks, als de plannen doorgaan, minder overstapmogelijkheden in Almere. De nieuwe dienstregeling biedt één voordeel: er ontstaat een nieuwe doorgaande verbinding tussen Lelystad – Zwolle – Leeuwarden.

Voor de drie betrokken gemeenten is dit een onbegrijpelijke verslechtering. “We snappen dat de NS door personeelstekorten moet snijden in de dienstverlening. Verder is het aantal treinpassagiers na corona nog niet terug op het oude niveau. Tegelijkertijd hebben we juist met het Rijk afspraken gemaakt over meer woningen in het Stationsgebied. Lelystad heeft daar ook subsidie voor gekregen, net als Dronten en Almere. Het idee daarachter is dat als er meer mensen in de buurt van een treinstation wonen, zij meer gebruik zullen maken van het openbaar vervoer en minder van de auto. Daar valt een verslechtering van de dienstregeling op geen enkele manier mee te rijmen.”

Breder protest

Het protest richt zich nu tot de NS, omdat die de betrokken gemeenten gevraagd heeft om een reactie op de voor 2024 voorgestelde dienstregeling. “Maar we zullen hier ook de minister en het ministerie over aanspreken. Want dit valt natuurlijk op geen enkele manier te rijmen met de zes miljoen die Lelystad heeft gekregen voor de ontwikkeling van het stationsgebied in het kader van ‘Bereikbare steden’.”

Van Dijk is als wethouder van Lelystad ook ‘Bestuurlijk ambassadeur van de Regionale Ontwikkelingsagenda Flevolijn/Hanzelijn’ en spreekt dus ook namens de andere drie gemeenten. “De effecten voor Almere zijn nog groter. Daar gaat het aantal treinen in de daluren op station Almere-Buiten terug van zes naar twee per uur. Het kan niet anders dan dat dat ook impact heeft op onze reizigers en het aantal reizigers.”  

Geplaatst op 14 september 2023.

{jcomments on}