Skip to main content

Hiswa te Water heeft ruimte voor dagelijks 7.500 bezoekers

29 augustus 2023
Kees Bakker

Met 400 boten en tenten voor 220 exposanten is de Hiswa te Water de grootste watersporttentoonstelling van de Benelux. Directeur Arjen Rahusen becijfert de totale kosten van de Hiswa in de Lelystadse havenkom op bijna drie miljoen euro, “en dat wordt in de loop der jaren alleen maar meer”.

Door Marc Broekmans

Breed aanbod

In vijf dagen, van woensdag 30 augustus tot en met zondag 3 september, verwacht de organisatie meer dan 35.000 betalende bezoekers, die zich kunnen vergapen aan boten van elk kaliber en de nieuwste snufjes op watersportgebied.

“Vooral de breedte in het aanbod is enorm belangrijk dit jaar. We hebben 110 boten meer en we kunnen het publiek dus veel meer tonen. De kades liggen tjokvol. Vorig jaar was het terugkomen na de coron pandemie een factor voor groei, we hebben het toen blijkbaar zo goed gedaan in een goede sfeer dat er meer animo is.”

IMG-20230828-WA0001.jpg

“De variëteit in lengte van de boten is groot, van drie-en-een-halve meter opblaasbootjes tot ruim  21 meter. We hebben natuurlijk populaire ‘strijkijzers’, zoals de grote jachten genoemd worden, maar boten van meer dan 21 meter passen niet in de haven, daarvoor moet je naar Frankrijk. Hier is de maat vooral geënt op toegang tot de Friese meren. De prijsklasse van de boten varieert van 1.500 euro tot een aantal miljoenen per boot. Maar er is veel meer. Belangrijk zijn ook de touwtjes, de verf, de navigatieapparatuur, matrassen, kussens voor de boten. Ook de wijnleveranciers ontbreken niet.”

Elektrisch varen

Op het terrein van elektrisch varen is veel vooruitgang geboekt, meldt Rahusen, ook waterstof neemt een vlucht. “Twintig procent heeft nu een elektrische aandrijving. Nu gebeurt er veel op batterijen, al is de reikwijdte enigszins beperkt. Met een sloepje kun je wel al zo’n zeven uur varen voor de accu leeg is.”

Rahusen heeft zelf pas sinds kort een eigen boot, “omdat ik hiervoor alleen met organisatie bezig ben geweest. Ik heb een autoboot met elektrische snufjes, helemaal bij de tijd. Van buiten zie je niks en je hoort ook niks. Hij is van staal en een zelfde zijn we nog niet tegengekomen.”

Hij heeft als Hiswa directeur een uitdaging in het verkrijgen van vergunningen voor het evenement. “Daar gaat veel tijd in zitten en wordt steeds zwaarder. Bijvoorbeeld met het oog op veiligheid en de druk per vierkante millimeter. Ik ben er jarenlang mee bezig geweest.”

Blij is hij met de verbeterde kwaliteit van de havenkom: “De beurs heeft meer steigers en we kunnen groeien naar 7.500 mensen per dag, groter hoeft niet per se. Het evenement is sterk weersafhankelijk en ik hoop dagelijks zeker tussen de 5.000 en 6.000 bezoekers te trekken. Het is een heerlijke haven, havendirecteur Joop van Diest heeft fantastische mensen lopen en de groenvoorziening is optimaal. We zitten middenin Nederland en deze locatie is voor Duitsers en Scandinaviërs goed bereikbaar, er zijn geen slechte plekken bovendien.”

Kosten: drie miljoen

“De Hiswa ontvangt geen cent subsidie van overheden en de organisatie loopt qua kosten tegen de drie miljoen aan. Als je groeit, wat wij doen, wordt dat in de toekomst nog meer.”

Een belangrijke trekpleister van de Hiswa is het veiligheidsplein in samenwerking met onder andere de reddingsbrigade. Rahusen: “Het belang van het vaarbewijs wordt hier benadrukt en de regelkennis die nogal eens te kort schiet. Het is voorlichting in het kader van het breed gedragen initiatief ‘Varen doe je samen’. Wat doe je bijvoorbeeld met motorpech of als je overboord slaat? Wanneer je goed voorbereid in de boot stapt is het IJsselmeer zeker een veilig water, maar je moet het niet onderschatten en de juiste equipment hebben.”

Verder zijn er in de haven demonstraties van het opknappen van een boot, zoals schuren en verven, en er ligt ook een demoboot voor elektrisch varen en varen op waterstof. “Via het blad ‘Zeilen’ hebben we een mooie demoboot kunnen regelen”.

Luxe jachten

Natuurlijk lopen de bezoekers ook warm voor pronkjuwelen in de haven. “De Van den Hoven is de duurste boot met waarde van 2,5 miljoen euro. Met luxe slaapkamers, een badkamer, een fraai dek en luxe machinekamer. Mensen komen daar niet per se alleen voor, maar het is een trekpleister.”

IMG-20230828-WA0003.jpg

“De grootste innovatie echter is het duurzaam varen. We hebben net als in 2022 boten liggen die zelfs geheel gemaakt zijn van petflessen, honderd procent recyclebaar.”

Rahusen prijst de gezelligheid in zijn team. “We hebben een klein team dat al enkele weken opereert vanuit hotel De Lange Jammer op het voormalige werkeiland. Het zijn ZZP’ers en een stuk of veertig onmisbare vrijwilligers. Want het serviceniveau bij dit evenement is essentieel. Wijkagenten bestrijken bovendien ieder een deel van de beurs en verlenen assistentie.”

IMG-20230828-WA0006.jpg

Vorig jaar tikte de Hiswa de 30.000 bezoekers aan. “Tienduizend meer kan wel, maar we willen vooral degenen die interesse hebben in watersport binnenkrijgen, daar gaat het ons om. Qua onderhoud hebben we de laatste dagen nog een to do list af te werken, gelukkig hebben we hier timmermannen rondlopen die graag hun steentje bijdragen aan het slagen van deze Hiswa.”

Woensdag gaat de tentoonstelling open, dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur en vrijdag tot 20.00 uur. De entree voor volwassenen bedraagt 15 euro, online is dat 12,50 euro en 7,50 euro voor kinderen.

Geplaatst op 29 augustus 2023.

{jcomments on}