Skip to main content

LA meent route voor ontzien Overijssel te hebben gevonden

29 augustus 2023
Kees Bakker

Lelystad Airport meent een oplossing te hebben gevonden voor de omstreden vliegroute over Lemelerveld in Overijssel. Vliegtuigen die via die route Lelystad Airport naderen, als deze opengaat voor vakantievluchten, moeten relatief laag vliegen om het verkeer van en naar Schiphol niet te hinderen. Deze route roept veel weerstand op in Overijssel. Door een andere route te nemen, wordt deze angel uit de uitbreiding van Lelystad Airport gehaald.  

De luchthaven wil hierover in gesprek met Luchtverkeersleiding Nederland, zo schrijft de directie van het vliegveld in een brief aan demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. In de brief meldt Lelystad Airport de voortgang die er is geboekt rond de twee voorwaarden, die het kabinet aan de luchthaven heeft gesteld voordat die open mag voor groot vliegverkeer.

De eerste voorwaarde is dat Lelystad Airport een goedgekeurde natuurvergunning moet hebben. De definitieve versie wordt eind december verwacht, zo schrijft luchthavendirecteur Jan Eerkens. Door de opkoop van agrarische bedrijven in Gelderland beschikt de luchthaven over voldoende stikstofruimte om jaarlijks 10.000 vliegbewegingen te kunnen uitvoeren. Eerkens vraagt nu voor deze 10.000 bewegingen toestemming. Over de geplande groei naar 45.000 vliegbewegingen zal 'te zijner tijd' een nieuw besluit moeten worden genomen.

De tweede voorwaarde voor opening is dat er een oplossing moet zijn voor de vliegroute in Overijssel. Daar daalt vliegverkeer richting Lelystad tot 6.000 voet (1.830 meter) boven Lemelerveld tot aan Zwolle, om dan nog verder te zakken richting Flevoland. Voor de provincie Overijssel is deze route onbespreekbaar. Die vreest overlast in het stille Vechtdal-gebied. Hoger vliegen bij Lemelerveld lukt niet, omdat vliegtuigen dan in de vliegroute naar Schiphol terechtkomen.

Omdat de discussie al jaren vastzit, doet Lelystad Airport nu het voorstel om de aanvliegroute via Lemelerveld voorlopig maar helemaal niet te gebruiken. Vliegverkeer zou dan via andere routes naar het vliegveld moeten komen. Welke routes dat zijn, geeft directeur Eerkens niet aan. Ze worden op dit moment nog nader onderzocht in een nieuwe versie van de milieu effectrapportage. Die is onderdeel van de definitieve aanvraag voor de natuurvergunning.

Minister Harbers schrijft aan de Kamer dat hij pas een besluit neemt over de voorstellen van Lelystad Airport, als de Kamer heeft bepaald of de uitbreiding van de luchthaven wel of niet controversieel is verklaard. Is dat wel het geval, dan zullen pas de nieuwe Kamer en een nieuw kabinet er over besluiten.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Omroep Flevoland.

Geplaatst op 29 augustus 2023.

{jcomments on}