Skip to main content

GroenLinks stelt weer vragen over 'onveilige' weg naar Natuurpark

27 november 2024
Kees Bakker

GroenLinks wil wederom een poging wagen om de Meerkoetenweg, vanaf het gedeelte van de Larserweg tot het Natuurpark, veiliger te maken. Men dringt er bij het college op aan de maximumsnelheid op de weg te verlagen van 80 naar 60 km/u. Ook pleit men wederom voor een losliggend fietspad langs de weg, als die toe is aan groot onderhoud.

Eerdere vragen

In april stelde de partij de kwestie ook al aan de orde. De toegangsweg tot het Natuurpark kent geen apart fietsers- of voetgangersgedeelte. Dat betekent dat mensen die vanaf de bushalte langs de Larserdreef naar het Natuurpark willen over een weg moeten lopen waar het gemotoriseerd verkeer 80 km/u mag rijden. Dat is onveilig, stelt de partij.

Bij de beantwoording van vragen van GroenLinks gaf het college destijds aan dat de weg inderdaad als onveilig wordt ervaren, maar dat er zich geen geregistreerde ongelukken hebben voorgedaan. “Voor zover gezien kan de Meerkoetenweg als objectief verkeersveilig gezien worden.” Wel gaf het college aan dat het in de rede zou liggen om de maximumsnelheid op de weg te verlagen naar 60 km/u, omdat die snelheid gewoon is op buitenwegen. Zowel het college als GroenLinks hebben sindsdien echter geen actie daartoe ondernomen, bijvoorbeeld door te komen met een in initiatiefvoorstel. GroenLinks hoopt nu dat het college dat alsnog gaat doen.

Geen apart fietspad

Een apart fiets- of voetpad is echter geen optie. “Dat betekent dat er een aparte fietsbrug over de Larservaart, naast de bestaande brug,  gerealiseerd moet worden. Het inpassen van een vrijliggend fietspad en een brug parallel aan de Meerkoetenweg is erg kostbaar. Bij het niet-realiseren van een fietsbrug, maar het wel realiseren van een vrijliggend fietspad op het overige deel,  mengt het verkeer zich ‘plots’ op de brug. Het mengen en kruisen van verkeer op deze locatie is niet wenselijk vanwege het zicht en verwachtingspatroon op het wegvak, dit heeft juist een negatief effect op de verkeersveiligheid ter plekke.”

GroenLinks vraagt zich echter af of de brug, die er ligt sinds de jaren ’60, wellicht op de nominatie staat gesloopt en vervangen te worden. Als dat zo is, kan er wellicht wel een nieuwe brug komen met apart fiets- en voetpad.