Zorgen GroenLinks om 'onveilige' weg naar Natuurpark
GroenLinks vindt het stuk Meerkoetenweg dat vanaf de Larserdreef leidt naar Natuurpark Lelystad gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. De partij heeft het college van b+w gevraagd of er wordt overwogen een voet- en/of fietspad aan te leggen, maar dat is het college niet van plan.
“Auto’s, vrachtwagens en landbouwverkeer mogen hier met 80 km/u langsrijden. Soms levert dat gevaarlijke situaties op, zeker rond de brug over de Larservaart, waar het zicht soms beperkt is. Het ontbreken van verlichting, wat wel goed is voor de dieren, maakt het er niet veiliger op,” stelt GroenLinks in de vragen.
Het college is dat niet met de partij oneens, maar zegt wel dat het dan vooral om het gevoel van veiligheid gaat. “Er zijn geen ongelukken of ongevallen geregistreerd op de Meerkoetenweg (tussen de Larserweg en Natuurpark Lelystad), voor zover bekend zijn er dus geen ongelukken gebeurd en kan de Meerkoetenweg als objectief verkeersveilig gezien worden. Wel concludeert het college dat er een verhoogd risico op verkeersongevallen is omdat de maximaal toegestane snelheid hoog is (80km/u) op een weg met gemengd verkeer. De verkeerssituatie kan als onveilig aanvoelen voor voetgangers en fietsers.”
Zeer kostbare ingreep
Er is ruimte voor een apart voet- of fietspad langs de weg, maar op de brug niet. “Dat betekent dat er een aparte fietsbrug over de Larservaart, naast de bestaande brug gerealiseerd moet worden. Het inpassen van een vrijliggend fietspad en een brug parallel aan de Meerkoetenweg is erg kostbaar. Bij het niet-realiseren van een fietsbrug, maar het wel realiseren van een vrijliggend fietspad op het overige deel, mengt het verkeer zich ‘plots’ op de brug. Het mengen en kruisen van verkeer op deze locatie is niet wenselijk vanwege het zicht en verwachtingspatroon op het wegvak, dit heeft juist een negatief effect op de verkeersveiligheid ter plekke.”
GroenLinks wilde ook weten of er overwogen wordt de maximumsnelheid op de weg terug te brengen naar 50 km/u. Dat staat dan wel haaks op een eerder raadsbesluit, waarin juist afgesproken is dat de maximumsnelheid in het buitengebied als geheel niet wordt verlaagd. Mocht de partij of de gemeenteraad dat wel willen, dan vraagt dat om een apart raadsbesluit. Overigens is het college er dan voorstander van de snelheid te verlagen naar 60 km/u. Dat is gewoon in buitengebieden. “50 Km/u als snelheidsregime kan alleen binnen de bebouwde kom worden toegepast. Afwijken van deze snelheidsregimes komt de herkenbaarheid en uniformiteit binnen de wegcategorisering niet ten goede.”
Overigens mag landbouwverkeer maar 40 kilometer per uur.
Geplaatst op 4 april 2024.
{jcomments on}