Skip to main content

Weghalen stukje fietspad moet fietsers inspireren de fietsbrug te nemen

25 oktober 2024
Kees Bakker

In een nieuwe poging de oversteek over de Middendreef onaantrekkelijk te maken voor fietsers, wordt nu een stuk fietspad achter de carwash verwijderd dat leidt naar die oversteek. Dat moet fietsers ertoe brengen vooral gebruik te maken van de Nelson Mandelabrug over de Middendreef.

Als water

Het is, nadat de oversteek met barrières al onaantrekkelijk werd gemaakt voor fietsers, een tweede poging om hen ertoe te bewegen geen gebruik meer te maken van de oversteek. Bovendien werkt het verkeerslicht dat voetgangers helpt de dreef over te steken van en naar de bushalte aan de Middendreef, vertragend op de doorstroming van het verkeer van en naar het centrum van de stad. Fietsers zijn net als water, constateerde de gemeenteraad al eens eerder in deze discussie: ze kiezen de kortste weg. Met het weghalen van het stukje fietspad wordt dat in ieder geval tegengegaan. Het gaat om het stuk tussen de fietstunnel en de oversteek. De strook  wordt ingezaaid met gras. Kosten van het geheel: 63.000 euro. De uitvoering moet zo snel mogelijk gebeuren.

Geschiedenis

Toch nog even een geschiedenislesje: ooit, in een ver verleden, maakten twee leerlingen zich druk om de vele fietsers die, op weg naar school, illegaal de dreef overstaken om op tijd te komen. Op hun initiatief is er toen een beveiligde oversteek gekomen.

Nu De Rietlanden er niet meer is en het nabijgelegen Porteum goed bereikbaar is voor inwoners uit het noorden van de stad via de Nelson Mandelabrug, heeft de oversteek alleen nog een functie voor voetgangers. De gemeenteraad heeft daarom al enkele keren aangedrongen op maatregelen. Daarbij werd zelfs overwogen aparte fietsroutes van en naar de Nelson Mandelabrug aan te leggen, maar dat zijn allemaal erg dure opties. Een andere oplossing is de bushalte te verplaatsen naar de Nelson Mandelabrug en van en naar de brug een toegang voor voetgangers te maken, zodat de hele oversteek niet meer nodig is. Maar ook dat gaat in de tonnen lopen. De huidige maatregel lijkt daarom het meest simpel en effectief, denkt de gemeente, ook al waren eerder politiek de meningen over het onderwerp sterk verdeeld.