Economisch adviesbureau: 'Airport levert nauwelijks banen op'
Het effect op de werkgelegenheid van een Lelystad Airport met vakantiecharters is verwaarloosbaar: zestig banen voor mensen met weinig opleiding. Weliswaar zou de luchthaven werk bieden aan tussen de 2000 en 2400 mensen, maar dat zijn mensen die anders elders aan het werk zouden zijn. Het gaat dus niet om extra banen, maar om verdringing. Dat is de uitkomst van een analyse die econoom en data-analist Walter Manshanden van economisch onderzoeksbureau NEO Observatory heeft gemaakt voor de tegenstanders van Lelystad Airport die zich hebben verenigd in de organisatie Salt.
Manshanden bekeek stukken van de provincie waarin die paar duizend banen worden genoemd en concludeerde dat daarin helemaal geen rekening was gehouden met deze verdringing. Maar die is er, zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt wel, stelt hij.
Geen oorzaak economische groei
Volgens de nieuwste inzichten zijn luchthavens in ontwikkelde stedelijke gebieden als de randstad geen oorzaak van economische ontwikkeling, maar een gevolg, schrijft hij. “Beleidsmakers en vertegenwoordigers van bedrijven overschatten luchthavens als bron van welvaart.”
Overigens hoort bij de mensen die betogen dat luchtvaart grote nadelige gevolgen heeft voor de leefomgeving, door onder meer vervuiling en lawaai.
Gedeputeerde: wel lokale effecten
De verantwoordelijke man in het provinciebestuur, gedeputeerde Jan Klopman, wijst in een reactie op de echt lokale effecten die hij verwacht. "Deze werkgelegenheid zal dus grotendeels lokaal vanuit Lelystad ingevuld worden. Veel banen op en nabij de luchthaven vragen een mbo-opleiding. Deze werknemers zoeken banen in de nabijheid van hun woonplaats binnen een cirkel van 20-30 km. Daarnaast kent Lelystad (structureel) volgens CBS een hogere werkloosheid ten opzichte van het landelijke beeld, vooral onder laag en middelbaar opgeleiden. Flevoland heeft bovendien een onbenut arbeidspotentieel van 29.000 mensen (2023). Ook heeft 46,1 procent van de Flevolanders een middelbaar opleidingsniveau (laag opgeleiden: 27,4 procent en hoogopgeleiden: 26,5 procent). Deze arbeidsmarktsituatie schetst een uitstekende match tussen de lokale vraag naar werk en het aanbod van arbeid op en nabij Lelystad Airport."
En hij blijft bij zijn eerdere stelling dat de charters goed zijn voor de regionale economie als geheel. "De directe werkgelegenheid door de openstelling Lelystad Airport voor vakantievluchten betreft nieuwe werkgelegenheid en is eerder onderbouwd via een aantal rapporten. Deze werkgelegenheid wordt overwegend lokaal en regionaal ingevuld. Daarbij is er in Flevoland een betere balans tussen wonen, werken en groeien nodig. De werkgelegenheid in Flevoland kan het groeitempo van onze bevolking amper bijbenen. Om dit te realiseren, hebben wij naast voldoende woningen en voorzieningen vooral werkgelegenheid nodig. De luchthaven biedt die arbeidsplaatsen en brengt een nieuwe dynamiek met zich mee. Meer bedrijven, meer werk, meer onderwijs en meer binding van de Flevolander met zijn/haar woongebied."