Skip to main content

Verkenning: Warande is beste plek voor een nieuw treinstation

27 september 2022

In opdracht van de provincie en de gemeente is in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen en Prorail een verkenning uitgevoerd. In de verkenning blijkt dat een centrale plek in Warande de beste locatie is voor de aanleg van een treinstation Lelystad Zuid. Als de wijk wordt ontwikkeld met 10.000 tot 16.000 woningen, dan levert dat voldoende treinreizigers op om het station aan te leggen. 

Bij realisatie van 13.000 woningen zijn er tussen 2.750 en 5.600 in- en uitstappers per dag te verwachten. Dat zou betekenen dat er dan tussen de twee of vier sprinters per uur stoppen op het station. Op basis van het voorgenomen bouwtempo van 667 woningen per jaar zijn er dan in het jaar 2030 voldoende in- en uitstappers te verwachten om het station dan te kunnen openen. De kosten bedragen zo’n tien miljoen euro voor een station aan de huidige spoorlijn.

Een onderzochte locatie nabij de Knardijk valt af omdat er niet voldoende toeristen voor het Nationaal Park Nieuw Land verwacht worden om een station op die plek te rechtvaardigen.

Het al gebouwde Station Lelystad Zuid, dat bij de aanleg van de Flevolijn in 1988 in ruwbouw is aangelegd, kan niet gebruikt worden. Volgens de huidige ontwerpvoorschriften mag een station niet meer in een boog worden aangelegd. Ook is de ruwbouw feitelijk niet meer te gebruiken. De trappartijen zijn inmiddels gesloopt, de perrons zijn te kort en het beton is na 35 jaar zonder onderhoud deels vergaan. Deze plek zal vermoedelijk altijd een spookstation blijven.

Dit bericht kwam tot stand in samenwerking met Omroep Flevoland.

Geplaatst op 27 september 2022.

{jcomments on}