Skip to main content

Vrijwilligers in woord en beeld: Frits Seilberger (met video)

09 december 2022
Kees Bakker

Vrijwilligers heb je in alle soorten en maten. Er is één ding dat hen verbindt: zonder hen zouden allerlei maatschappelijke en sociale initiatieven niet bestaan, zonder hen zouden veel sport- en cultuurorganisaties omvallen, zonder hen zou de lokale samenleving veel kleur verliezen. Radio Lelystad zet de komende week een aantal vrijwilligers centraal in woord en beeld. In samenwerking met de Vrijwilligerscentrale van Welzijn Lelystad hebben we vijf portretten gemaakt van inspirerende mensen, om, te laten zien hoe belangrijk vrijwilligerswerk is en hoeveel de vrijwilligers daar zelf uit halen. Vandaag deel 3: Frits Seilberger.

Frits Seilberger is al 6,5 jaar vrijwilliger bij Stichting Kringloopwinkel De Groene Sluis. Het is niet zijn eerste vrijwillige inzet in het Lelystadse. ‘Ik ben hiervoor 32 jaar vrijwilliger geweest bij een voetbalvereniging: eerst Stator, dat later overging in Batavia ’90. Maar ik wilde na mijn pensionering eens wat anders. En toen kwam dit op mijn pad.’

Op gesprek

Frits weet niet eens meer precies hoe De Groene Sluis op zijn pad kwam. ‘Nee, of ik er al wel eens kwam of er op een andere manier over gehoord had…. Wat ik wel weet, is dat ik na mijn pensionering zeven jaar geleden eerst een tijdje thuis aan de slag ben gegaan, met allerlei klusjes die er nog lagen, maar dat ik daarna wel onder de mensen wilde komen. De Groene Sluis leek me een leuke uitdaging. Het is in ieder geval iets heel anders dan ik in mijn werkzame leven deed, als ambtenaar op de afdeling ‘financiën’ van de gemeente Amsterdam.’

Frits belde daarom met de kringloopwinkel en ging er op gesprek, om te zien wat zij te bieden hadden en wat hij het liefste zou willen. ‘Ik wilde het liefst in de winkel, niet in het magazijn. Het contact met de klanten leek me toch het leukst.’ Aldus geschiedde. Sindsdien is Frits er actief, zo’n twee tot drie middagen per week. ‘Ik sta het grootste deel van de tijd achter de kassa. Als het dan wat minder druk is, help ik ook wel eens meubeltjes uit het magazijn in de winkel te zetten.’

Klanten kennen

Frits heeft zo de clientèle van De Groene Sluis goed leren kennen. ‘Zo’n 90 procent van de klanten bestaat uit vaste klanten. Daarbij zitten mensen die eens per maand of eens per week komen, maar er zijn ook mensen die echt elke dag komen.’ De klanten zelf zijn volgens Frits onder te verdelen in drie categorieën. ‘Ten eerste heb je de mensen die iets bepaalds nodig hebben, maar geen geld hebben om dat nieuw te kopen. Mensen met een smalle beurs. Ten tweede zijn er de hobbyisten: mensen die in iets bepaalds geïnteresseerd zijn en daar naar komen snuffelen. En ten derde heb je de handelaren. Mensen die hier interessante voorwerpen zoeken die ze kunnen doorverkopen.’ En de klanten komen overal vandaan. ‘Veel Lelystedelingen natuurlijk, maar ook vaste kringloopshoppers uit Almere, Dronten en heel Nederland.’

Leuke gesprekjes

Het zijn de kleine gesprekjes bij de kassa die Frits het leukst vindt aan zijn werk. ‘Zo, weer wat leuks gescoord?’ De meeste mensen staan toch blij en opgetogen aan de kassa. Ja, er zijn ook wel eens lastige vragen of uitdagende situaties. ‘Mensen die iets willen ruilen, terwijl er duidelijk is aangegeven dat dat artikel niet geruild mag worden. Of mensen die ergens prijsjes vanaf hebben gehaald of verwisseld. Dat hoort erbij. Gelukkig zijn dat de uitzonderingen.’

Toch wel noodzakelijk

‘Vrijwilligerswerk is belangrijk. Voor sommige sectoren, zoals de zorg, is het volgens mij noodzakelijk. Dit zou je misschien iets meer als een luxe kunnen zien, een kringloopwinkel.’ Hoewel… ‘Nou ja, mensen met een smalle beurs kunnen op weinig andere plekken terecht. Daarbij is het mooie van De Groene Sluis natuurlijk dat alle winst weer wordt uitgekeerd aan goede doelen, dat vind ik ook belangrijk.’ Tel daarbij dat ook een groot en gezellig vrijwilligersteam er een zinvolle en leuke dagbesteding vindt. Misschien mag ook de noodzaak voor een voorziening als De Groene Sluis wel wat hoger worden ingeschat, denkt Frits.

Hij gaat in ieder geval elke keer weer fluitend naar zijn werk. ‘Dus als ik mensen die twijfelen of vrijwilligerswerk iets voor hen is over de streep wil trekken, is dat wel het belangrijkste. Zoek iets wat bij je past, ga er op gesprek en doe het!’

Geplaatst op 9 december 2022.

{jcomments on}