Verdwaalde teddybeer zou in Lelystad goed af zijn
Als je in Nederland een teddybeer verliest, kun je dat maar beter in Lelystad doen. Althans, dat zegt een Belgische mevrouw, die overigens geen teddyberendeskundige is en waarschijnlijk nauwelijks weet waar Lelystad ligt, maar er Radio Lelystad toch een mail over stuurde.
Hoe dat zit?
Redacties ontvangen om de haverklap resultaten van onderzoeken naar de meest uiteenlopende maatschappelijke verschijnselen. Daar zitten af en toe belangwekkende tussen, maar niet zelden is het belang wat onduidelijk, evenals de betrouwbaarheid en de nauwkeurigheid van de onderzoeksmethode. Vaak blijkt de opdrachtgever een bedrijf dat via een omweg aandacht vraagt voor zijn waar, bijvoorbeeld een onderzoek naar inbraken door een slotenfabrikant. Lokale en regionale redacties krijgen soms de cijfers voor hun gebied als aanhef van het bericht, zodat het net lijkt of het onderzoek daarop is toegespitst. Bij serieuze redacties gaat die flauwekul rechtstreeks de prullenbak in.
Maar de ene flauwekulbedenker is creatiever dan de andere. En zo is ergens iemand op het idee gekomen om in verschillende Nederlandse plaatsen zogenaamd verloren teddyberen neer te leggen en te kijken wat er gebeurde, al dan niet geïnspireerd door Beertje Paddington. We laten de Belgische mevrouw even aan het woord:
“Volgens een recent sociaal experiment in verschillende Nederlandse steden zou meer dan een derde van de Nederlanders (38%) een verloren teddybeer terugbezorgen aan een kind. Dat nationale gemiddelde wordt ver overtroffen door Lelystad: 3 op 5 inwoners waren zo vriendelijk om contact op te nemen met de eigenaar van de verloren knuffel. Deze zomer werden 140 knuffelberen opzettelijk verloren gelegd in 14 grote Nederlandse steden, telkens op een andere locatie, zoals in een café, in een station of op een bankje in het park. Alle beren hadden een label met een kindernaam én een telefoonnummer."
Let op die laatste zin, komen we zo op terug. Nu eerst weer de Belgische mevrouw.
"Op die manier kon worden onderzocht in welke steden, op welke plaatsen en door wie de meeste verloren knuffels zouden worden teruggebracht naar de kinderen/eigenaars. Van de 14 Nederlandse steden over het hele land waar het experiment werd uitgevoerd, staat Lelystad op de tweede plaats: 60% van de teddyberen die in deze stad waren verloren gelegd, werden ook teruggebracht. Dat resultaat ligt ver boven het nationale gemiddelde (38%). Maar het zijn de inwoners van Alkmaar die het meest behulpzaam bleken te zijn, met 70% teruggebrachte beren.”
Er staat niet bij of de vindplaatsen in vergelijkbare buurten waren, op vergelijkbare tijden – en zo zijn er nog wat onzekerheden over de betrouwbaarheid, maar daar gaat het niet om. De opdrachtgever was een bedrijf in naamlabels; de verborgen boodschap is dus dat je met zo’n label vaak je spullen terugkrijgt en die mevrouw is een medewerker van een marketing- en communicatiebureau met een mastertitel in zowel meertalige communicatie als journalistiek. Het gaat dus niet om teddyberen of eerlijke inwoners, maar om het aan de man brengen van naamlabels.
Maar creatief is het wel.
En als je binnenkort op een verjaardag het doodbloeden van het gesprek waarneemt, heb je in elk geval weer een onderwerp.
Geplaatst op 9 november 2023.
{jcomments on}