Skip to main content

Twee keer eeuw reddingshistorie aan een kade vol oldtimers

17 juni 2023
Theo van Rhijn

Twee bijzondere reddingboten morgen in Lelystad. Dan is de Nationale Oldtimerdag er weer en die wordt traditiegetrouw gecombineerd met de Nationale Historische Reddingbootdag. Trekkers van dat laatste evenement zijn dit jaar twee honderdjarigen: Brandaris en Dorus Rijkers. Ze lijken op elkaar, ze zijn dus even oud en ze zijn ongeveer even groot, maar ze zijn geen familie en ze hebben elk een boeiende geschiedenis.

brandaris.jpeg

Brandaris

Het verhaal van de Brandaris is onlosmakelijk verbonden met Terschelling, het eiland met de vuurtoren van dezelfde naam. De boot die nu in Lelystad ligt, was de tweede; de vervanger van een naamgenoot die in 1921 met man en muis verging. De tweede Brandaris, die dus twee jaar later in bedrijf werd gesteld, heeft tot 1960 dienst gedaan en meer dan vijfhonderd schipbreukelingen gered. Een dramatisch moment in die geschiedenis was in augustus 1953. Toen verdronk de schipper, de 39-jarige  Klaas Tot – niet tijdens een reddingsactie, maar tijdens een zeiltochtje. Zijn lichaam werd pas op 9 september gevonden, door een garnalenvisser, bij het onbewoonde eiland Richel.

Tot verdriet van veel eilanders werd 'hun' schip in 1966, na een tweede loopbaan op het reddingsstation Scheveningen, voor 32.500 gulden verkocht aan een particulier en verbouwd tot jacht op een manier waar zijn aanbidders niet blij mee waren. Ze werden ermee geconfronteerd doordat de eigenaar er – naast tochten op de Middellandse Zee – nog vaak Terschelling mee bezocht. Toen in 2011 bekend werd dat die eigenaar er wel weer af wilde en dat het al een aantal jaren lag weg te kwijnen in een verkoophaven, werd een stichting opgericht die het vaartuig kocht, terughaalde naar het eiland, renoveerde en goeddeels in de oorspronkelijke staat terugbracht. Het ligt daar nu als varend monument in de haven en wordt onder meer gebruikt voor ecxursies.

  • Gegevens
  • LxBxdiepgang: 18,35 x 4,75 x 1,40
  • Gewicht: ca 45 ton
  • Bouwer: Amsterdams Scheepsbouw Maatschappij
  • Meer informatie: http://www.oudereddingsglorie.nl/cms/brandaris/

dorus.jpeg

 

Dorus Rijkers

De Dorus Rijkers werd op een Duitse werf gebouwd voor het reddingsstation van Den Helder en is vernoemd naar een fameuze reddingbootschipper uit die plaats. Die leefde van 1843 tot 1928 en heeft dus nog meegemaakt dat er een schip naar hem werd vernoemd. Ook deze boot kende, net als bovenstaande Brandaris, een loopbaan met de stappen eerste station (tot 1955), Scheveningen als tweede station (tot 1965), pleziervaart, museumschip. De Dorus Rijkers heeft ruim zeshonderd geredden op zijn naam staan. Vanuit Scheveningen is er ook nog een inzet geweest in Zeeland na de watersnoodramp van 1953.

De stichting achter die laatste en huidige functie kreeg het schip in 2009, waarna een fondsenwerving voor een restauratie begon en vrijwilligers die restauratie  in zeven jaar uitvoerden. Ook de Dorus Rijkers is terug in de oude thuishaven. Er worden tegen betaling recreatieve tochten mee gemaakt, maar ook tochten voor het op zee uitstrooien van as van gecremeerden.

Waar de Brandaris de opvolger is van een eerdere naamgenoot, is de Dorus Rijkers de voorganger van een huidige reddingboot van die naam.

  • Gegevens
  • LxBxdiepgang: 18,25 x 4,50 x 1,38
  • Gewicht: 46,3 ton
  • Bouwer: Rolandwerft, Bremen
  • Meer informatie: https://www.oudereddingsglorie.nl/cms/dorus-rijkers/

 Geplaatst op 17 juni 2023.