Skip to main content

Kampen weet niet zeker of het die kogge nog wel terug wil

06 januari 2023
Theo van Rhijn

De gemeente Kampen zit in haar maag met de IJsselkogge, het middeleeuwse schip dat bij die stad in de IJssel is gevonden en dat nu in Batavialand wordt geconserveerd. Kampen wil het na de conservering tentoonstellen, maar er is heibel over de plaats en de kosten. ChristenUnie en SGP denken zelfs aan afblazen.

“Als het even kan, willen we ervan af,’’ zegt SGP-raadslid Sijmen Nentjes in het AD en de Stentor. “Tenzij het nog voor een paar ton geregeld kan worden. Maar daar geloven we niet in.’’ De collegepartijen willen weten of ze onder de afspraak met eigenaar Rijkswaterstaat uit kunnen.

Aanvankelijk werd ook uitgegaan van tonnen, maar alleen al de voorbereidende onderzoeken hebben die gekost. Het geheel lijkt een miljoenenproject te worden en ten minste één deskundige waarschuwt dat die kosten nooit met entreegeld worden terugverdiend.

Het college bereidt zich in elk geval voor op uitstel, mogelijk in de vorm van voorlopige opslag. Er moet volgend jaar een oplossing zijn, want dan is de conservering klaar.

Het geld is niet het enige probleem. Een halfjaar geleden sneuvelde het plan voor een themapark van 15 miljoen in de gemeenteraad. De zoektocht naar een alternatief leverde tot nu alleen discussie op. In beeld zijn nu nog een loods naast het station en de Koggewerf, waar een varende replica van een Kogge ligt.

Terug bij af

Tussendoor werd een plan ontwikkeld voor een plek in het centrum, het Van Heutszplein – maar dat leidde tot boosheid in de buurt én in de raad. Raadslid Piet Bergstra (Hart voor Kampen) destijds op een lokale nieuwssite: “Eigenlijk zijn we terug bij af. Het college had een redelijk uitgewerkt plan voor plaatsing van de IJsselkogge op het Van Heutszplein. Maar de maatschappelijke weerstand hier tegen was enorm. En terecht: als je niet de moeite neemt om omwonenden en ondernemers mee te nemen in dat traject, is weerstand natuurlijk te verwachten."

“Ondertussen besteedde Kampen bijna een half miljoen euro gemeenschapsgeld aan onderzoeken naar wat niet mogelijk is,” concludeert de Stentor. “Over een paar maanden is dat 700.000 euro en weet de stad alleen welke locatie op hoofdlijnen het meest geschikt is.”

Geplaatst op 6 januari 2023.

{jcomments on}