Skip to main content

Kamer is voor, maar in Friesland is niet iedereen even blij met de Lelylijn

03 december 2024
Theo van Rhijn

De Lelylijn blijft de gemoederen bezighouden. Daarbij tekent zich politieke steun af, maar wordt ook stevige kritiek geuit op de plannen, onder meer in Friesland, waar door sommigen wordt gevreesd dat de snelle spoorverbinding van de randstad met het noorden via Lelystad een 'blijvend litteken' in het landschap zal veroorzaken.

De laatste formulering is van het Friese BBB-Statenlid Cor Keuning. Keuning discussieerde zondagavond op Radio 1 in het programma Dijkstra & Evenblij ter plekke (BNNVARA) met twee voorstanders van de lijn: PvdA-Kamerlid  Habtamu de Hoop en de directeur van theater De Lawei in Drachten, Elly van der Goot. Keuning ziet de voordelen niet zo en ziet vooral aantasting van natuur en landbouwgrond. Hij denkt dat Friesland beter af is als het geld wordt gestoken in achterstallig onderhoud van infrastructuur in deze provincie, waar ernstige problemen met bruggen en een aquaduct van het Prinses Margrietkanaal al een tijdje voor omleidingen en oponthoud zorgen. 

OESO

Verder ontstond in Friesland discussie na een rapport van de OESO, de Europese Organisatie voor Samenwerking en Ontwikkeling, een internationale denktank voor sociaal en economisch beleid. Daarin stond dat spoorverbindingen het gevoel van het platteland als achtergebleven gebied kunnen verminderen, en dus de door sommigen geconstateerde tweedeling tussen dat platteland en de elitaire stad. In de Leeuwarder Courant werd dat door anderen de Friese CDA-gedeputeerde Friso Douwstra gepresenteerd als aanbeveling voor de Lelylijn, maar er kwamen naast bijval prompt schampere reacties. Ook hier werd onder meer gezegd dat het geld beter in Friesland zelf kan worden besteed.

Juist vandaag nam de Tweede Kamer zoals verwacht een motie aan van NSC'er Olger van Dijk waarin wordt voorgesteld de mogelijkheden voor aanleg toch verder te onderzoeken, hoewel daar volgens de standaardregels geen budget voor is. Dat zou dan moeten door de lijn niet los te bekijken, maar als onderdeel van een brede toekomstvisie voor Nederland, de Nota Ruimte.