Skip to main content

Inwoners weten Fixi-app goed te vinden en te gebruiken

02 oktober 2024
Kees Bakker

Inwoners weten de Fixi-app van de gemeente goed te vinden. De app waarmee meldingen kunnen worden gedaan van zaken in de openbare ruimte die niet kloppen, zoals een loszittende stoeptegel, een verstopt riool, een gat in de weg of een omgevallen boom, wordt meer gebruikt dan het oude systeem, de vorige app. Dat blijkt uit een gemeentelijke rapportage.

Aantal meldingen

Lelystad maakt sinds 1 november 2022 gebruik van Fixi. Bewoners kunnen daarbij melding maken van zaken die niet kloppen via de Fixi-app of een Fixi-website. In de periode tot 31 juli dit jaar, de eerste 21 maanden van Fixi, zijn er zo ongeveer 38.600 meldingen gedaan. In het oude systeem van de melddesk met een andere app  waren dat er in een vergelijkbare periode 28.600. Dat is een stijging van ruim 34 procent.

Daar moet een nuancering op worden gemaakt. Zo kunnen meldingen ook nog steeds telefonisch worden doorgegeven bij de gemeente, waarna het ‘Klant contact centrum’ die meldingen alsnog in Fixi zet. Dat is ongeveer 7.400 keer gedaan. De meeste meldingen komen echter binnen via de app, 20.500 stuks, daarna volgt de website met 10.700 stuks.

Meldingen doorzetten

De meeste meldingen worden doorgezet naar de afdeling die er mee aan de slag kan. Het komt ook voor dat er meldingen binnenkomen over zaken waar de gemeente niet over gaat. Die worden doorgegeven aan de in dat geval wel verantwoordelijke organisatie, zoals bijvoorbeeld Centrada.

Dat laatste gebeurt wel handmatig en is daardoor tijdrovend. In de verbetering van het huidige systeem wordt daarom gekeken of meldingen automatisch kunnen worden doorgezet naar de juiste instantie. Met HVC is er inmiddels een koppeling gemaakt, bij klachten over afval en storingen van de ondergrondse en bovengrondse containers.

Meldingen per categorie

En ach, je bent cijferfetisjist of niet: de meeste meldingen vallen in de categorie ‘afvaldumping’ (20 procent). Daarna volgen ‘overlast en overtredingen’ (17 procent), ‘openbaar groen’ (15 procent), ‘wegen, straten, fietspaden, stoepen en pleinen’ (13 procent) en ‘afval’ (13 procent).

Verder blijkt dat de meeste meldingen komen uit de Kustwijk (14 procent), gevolgd door de Boswijk (12 procent), Waterwijk/Landerijen (11 procent) en Kustwijk en Bolder (beiden 10 procent). Opvallend is dat vijwel overal de meeste meldingen over afvaldumpingen gaan, behalve in de Zuiderzeewijk, het centrum en Warande, daar spannen meldingen over overlast en overtredingen de kroon. In de Boswijk gaan de meeste meldingen over het openbaar groen, een categorie die ook in de Kustwijk hoog scoort.