GroenLinks: 'Grietenij laat zien dat fietser hier sluitpost is'
GroenLinks heeft zich samen met het CDA gestort op het dossier van de opgebroken fietspaden bij Grietenij. Een GroenLinkser werd zelf slachtoffer, maar de fractie trekt het wel veel breder: langzaam verkeer is in Lelystad een sluitpost, stelt ze.
"Afgelopen donderdag zou één van de GroenLinksfractie-assistenten 'even' van zijn woning in de Boswijk via de Politiebrug naar de Middenweg fietsen om daar post op te halen. Over de top van de fiets- en loopbrug aangekomen, zag hij in de verte een hek over het fietspad geplaatst, reden om direct linksaf te slaan richting De Rietlanden. Daar was tot zijn niet geringe verbazing het pad eveneens versperd met een hek, waar hij gelukkig wel langs kon," aldus raadslid Judith Boertjens. "Even verderop was het fietspad echter helemaal opgebroken waardoor, hij zich een pad door de berm moest zien te banen. Vervolgens bleek het helemaal onmogelijk om door te rijden omdat hij in zand terechtgekomen was."
De fractie-assistent was bepaald niet de enige. Het regende vorige week onder meer bij Radio Lelystad klachten. Daarbij wees iemand erop dat haar man met zijn scootmobiel geen kant meer op kon en dat de gemeente ze dus dwong de auto te paken. Ook werd geklaagd over gebrekkige en trage voorlichting door de gemeente. Die liet daarop weten dat de operatie nodig was onder meer voor de aanleg van een e-bikeroute naar het vliegveld en dat de overlast nog wel een paar weken duurt.
GroenLinks en het CDA nemen er geen genoegen mee. De fracties vindten om te beginnen dat in zulke gevallen de Fietsersbond moet worden geraadpleegd. Ze willen ook een directe oost-westomleiding door de Grietenij en langs Porteum, plus een oplossing voor mindervalide bewoners van de Grietenij.
En in de toekomst moeten fietsers bij wegopbrekeningen net zo netjes worden behandeld als automobilisten. Want, aldus Boertjens, 'opnieuw toont de gemeente Lelystad aan dat bij infrastructurele ingrepen (nood)voorzieningen voor langzaam verkeer het sluitstuk vormen'. "Als – net als bij ingrepen aan autowegen – ruim van tevoren borden worden geplaatst met informatie over wat er gaat gebeuren, info in de media wordt gedeeld waarin omleidingsroutes staan, geplande start- en einddata worden gemeld en het beoogde resultaat wordt getoond, zal het draagvlak onder het langzaam verkeer aanzienlijk worden vergroot."
{jcomments on}