Gemeente gaat gratis stadsvervoer voor mensen in de bijstand onderzoeken

De gemeente gaat onderzoeken hoeveel het zou kosten om gratis openbaar vervoer voor mensen in de bijstand in te voeren. Voor een eventuele uitvoering is 300.000 euro beschikbaar.
Raadsakkoord
Het is één van de afspraken die in het drie jaar geleden afgesloten raadsakkoord staan: een voorstel om gratis openbaar vervoer of openbaar vervoer tegen een sterk gereduceerd tarief in te voeren voor ‘minima, ouderen, vrijwilligers en mantelzorgers’.
Nu is het al wel duidelijk dat gratis openbaar vervoer vele malen meer gaat kosten, zeker als het voor zo’n brede doelgroep is. Daar komt bij dat als mantelzorgers en vrijwilligers er ook aanspraak op zouden kunnen maken, dat organisatorisch ook een enorm geregel wordt. Wethouder Annemieke Messelink wilde daarom dinsdag van de gemeenteraad weten aan welke doelgroep die denkt.
Mensen in de bijstand
Een voorzichtige ruwe berekening laat al zien dat als je gratis openbaar vervoer voor mensen in de bijstand invoert dat tussen de 250.000 euro (als circa 700 gezinnen daar gebruik van maken) en 1.500.000 euro (als alle minima gezinnen er gebruik van maken, circa 4100) zou gaan kosten. Daarin zijn de uitvoeringskosten nog niet meegenomen. Het gaat dan om vervoer binnen de stad, oftewel de tadsbussen, in de daluren. De meeste partijen in de gemeenteraad vinden het logisch dat eerst naar deze groep gekeken wordt.
Ouderen hebben vaak al voordeelmogelijkheden voor korting op openbaar vervoer. Stadsvervoerder RRReis bijvoorbeeld biedt abonnementen aan voor 19 euro per maand, waarmee in de daluren gratis van de stadsbus gebruik kan worden gemaakt.
Inkomenstoets
Sandra Antonovic van Forum voor Democratie plaatst wel vraagtekens bij de doelgroep. “Werkende mensen die dan net iets boven het minimum verdienen, vallen dan buiten de boot (bus), terwijl zij het juist misschien beter kunnen gebruiken.” Wethouder Messelink is dat met haar eens. “Dat klopt. Het is echter zo dat een maatregel als deze relatief makkelijk in te voeren is als je die beperkt tot mensen in de bijstand. Als je een inkomenstoets moet gaan uitvoeren om te kijken wie er wel of niet voor in aanmerking komen, worden de uitvoeringskosten ook veel hoger.”
De PVV houdt juist vast aan alle in het raadsakkoord genoemde groepen en wil weten wat dat kost. De wethouder wil hen tegemoet komen, door in ieder geval bij een vervolg aan te geven wat de uitvoeringsproblemen zouden zijn als je het ook invoert voor zo’n brede doelgroep.
Limburg als voorbeeld
Overigens wil Messelink bij het onderzoek dat nu gaat plaatsvinden ook eens gaan praten met de provincie en met de provincie Limburg. Daar is begin deze maand een regeling ingegaan dat mensen met een minimuminkomen gratis van het regionale openbare busvervoer gebruik kunnen gaan maken.