College wil citymarketing nieuw leven inblazen, twijfel bij politiek
Het college van b+w wil de citymarketing van Lelystad nieuw leven inblazen. Verschillende politieke partijen zien daar echter niet de toegevoegde waarde van. Op 16 november moeten er knopen worden doorgehakt.
Nut citymarketing
In de begroting voor volgend jaar staat een extra bedrag gereserveerd van 290.000 euro voor citymarketing. Dat komt bovenop de 160.000 euro die er al voor stond. Daarmee komt het totale bedrag dicht in de buurt bij het bedrag dat de organisatie City Marketing Lelystad (CML) eerder als jaarlijkse bijdrage kreeg en waarvan de gemeenteraad vorig jaar spontaan besloot dat stop te zetten.
Dat had niet alleen te maken met de vraag of citymarketing wel of niet nuttig is. Die beslissing werd ook ingegeven door een kritisch rapport over City Marketing Lelystad, waarin stond dat er vraagtekens konden worden gezet bij de effectiviteit van de organisatie en de geringe manier waarop gemeente en politiek doelen hadden gesteld waaraan CML kon worden getoetst en gehouden. Het rapport had als aanbeveling nog twee jaar door te gaan met CML, maar wel nieuwe afspraken te maken met de organisatie en er als gemeente en politiek meer bovenop te gaan zitten. De gemeenteraad kon de subsidie van CML echter goed voor andere zaken gebruiken en besloot daarom zonder enige discussie de subsidierelatie met CML op te zeggen en het geld deels voor andere zaken te gebruiken.
Misverstand
CML besloot daarop als zelfstandige organisatie verder te gaan en kan daarbij op opdrachtbasis ook weer dingen voor de gemeente doen. Het college stelt nu echter voor wel weer extra geld in de marketing van Lelystad te stoppen. SP en Gemeente Belangen Lelystad zien dat niet zitten. Zij vinden dat er dan eerst eens duidelijke doelen moeten worden gesteld voor de citymarketing en denken dat concrete verbeteringen aan de kwaliteit en leefbaarheid van de stad er meer voor zorgen dat Lelystad aantrekkelijker wordt voor nieuwe inwoners en bedrijven. Ook GroenLinks is kritisch op het opnieuw optuigen van een vorm van citymarketing, ongeacht wie of welke organisatie dat dan doet.
Wethouder Adam Elzakalai denkt dat die gedachte berust op een misverstand. “De positionering van Lelystad is enorm belangrijk. Als GroenLinks zegt ‘Het gaat toch allemaal vanzelf?’: Coca Cola dacht dat ook eens. ‘We zijn zo bekend, we hoeven geen geld meer in de marketing te stoppen’. Het gevolg was dat Pepsi enorm groeide en Coca Cola snel op haar schreden terugkeerde. Niets doen is geen enkele optie als je wil groeien als stad. Want Lelystad heeft forse groeiambities, maar die inwoners en bedrijven komen hier niet vanzelf naartoe.”
Te weinig ambitie
Het pleidooi van de wethouder vindt in ieder geval gehoor bij D66, die zelfs vindt dat de gemeente te weinig ambitieus is. In de verschillende varianten die de gemeente heeft uitgewerkt voor de uitvoering van de marketing van Lelystad zou D66 graag nog een tandje bijschakelen en er 740.000 euro per jaar voor beschikbaar willen stellen. “City marketing is juist in deze tijd nodig, omdat Lelystad nog altijd een niet heel voor de hand liggende keuze is voor bedrijven,” vindt D66, “Het zou zonde zijn nu niet alles te verzilveren.”
Afbeeldingen: beelden uit de vorige wooncampagne van City Marketing Lelystad.
{jcomments on}