Skip to main content

Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) komen om in het werk

04 oktober 2024
Kees Bakker

Lelystad heeft budget voor 14 voltijds ‘boa’s’ (buitengewoon opsporingsambtenaren), maar die komen om in het werk. Dat blijkt uit een gemeentelijke rapportage. Dat betekent dat er een groot aantal zaken zijn waar zij niet aan toekomen.

Geen twee extra boa’s

In de ‘Kadernota’, het gemeentelijk huishoudboekje voor de komende jaren, was eerder dit jaar gevraagd om twee extra boa’s, maar daar stemde de gemeenteraad niet mee in. Feitelijk is er in Lelystad, als je kijkt naar het inwonertal, een tekort van drie boa’s, zegt de gemeente.

Als het gaat om handhaving op het gebied van afval/milieu komen de huidige opsporingsambtenaren per jaar 1.500 uur tekort. Voor meldingen rondom (fout) parkeren is dat 1.024 uur en bij meldingen aangaande overige zaken in de openbare ruimte, zoals vernielingen, handhaving op pleziervaartuigen en hinderlijk geplaatste objecten, zou er 1.025 uur per jaar meer aan inzet beschikbaar moeten zijn.

Afval en dagen

De meeste meldingen die binnenkomen bij de handhavers betreffen afval en afvaldumpingen: gemiddeld 23 per dag. Bij twee daarvan gaat het om dumpingen in het buitengebied. Dat kan men niet allemaal aan, waardoor een aantal meldingen blijven liggen. Dat leidt weer tot klachten.

De beperkte capaciteit heeft ook gevolgen voor de dagen waarop de boa’s kunnen worden ingezet. Zo is er geen bezetting op de woensdagavond en zondag, hetgeen volgens de gemeente wel gewenst zou zijn. Ook langere nachtdiensten om bijvoorbeeld de sluitingstijden van de horeca te kunnen controleren zijn niet mogelijk, deels ook door een gebrek aan extra controleurs voor de alcoholwet.

Zaken blijven liggen

Dit alles betekent ook dat de opsporingsambtenaren, doordat er vanwege de beschikbare capaciteit prioriteiten moeten worden gesteld, aan bepaalde zaken helemaal niet toekomen. Daar betreft het bijvoorbeeld controle op visvergunningen, overtreding van verkeersregels als door rood fietsen, niet de juiste fietsverlichting hebben en mobiel bellen door fietsers, controle op de verplichte WA-verzekering die berijders van brommers, scooters en motoren moeten hebben en handhaving op de regels bij openbare manifestaties.    

Onder de norm

Het college meldt de gemeenteraad dat al die zaken ook niet kunnen worden opgelost met de inzet van twee extra fte aan boa’s, maar dat Lelystad nu wel achterloopt, en dan is er met de groei van de stad nog geen rekening gehouden. “We hebben drie fte minder beschikbaar dan benodigd is. Als norm is 1 boa per 5.000 inwoners niet uitzonderlijk. Zo heeft bijvoorbeeld een stad als Hengelo met 83.000 inwoners wel 16 boa’s. Wel kunnen we met 2 extra fte aan boa’s een aantal knelpunten verlichten of wegnemen.”