Skip to main content

Aanpassing wegen en rotondes moet doorstroming verbeteren

18 april 2024
Kees Bakker

Met het versterken van de binnenring en het aantrekkelijker maken voor automobilisten van de buitenring moet de doorstroming van het verkeer de komende jaren, ook met een flinke groei van de stad, worden verbeterd. Wethouder Piet van Dijk gaat met een verkeerscirculatieplan naar de gemeenteraad, waarin een aantal maatregelen staat beschreven. Die kunnen afzonderlijk worden genomen, maar verbeteren met elkaar wel de doorstroming.

De gemeenteraad heeft er lang naar uitgekeken, naar dat verkeerscirculatieplan. Met alle maatregelen die op stapel staan in het Stationsgebied, met de aanleg van een nieuw Stationsplein en busstation en de discussies over het eventueel afwaarderen van de Ziekenhuisweg voor doorgaand autoverkeer vanwege de ontwikkelingen in dat gebied, wilde de politiek graag een totaalplan, dat gaat over al het verkeer in Lelystad.

“Terecht,” vindt Van Dijk, “want het één heeft onlosmakelijk met het ander te maken. Uit onderzoek dat we hebben laten verrichten blijkt bijvoorbeeld dat 70 procent van het verkeer dat over de Middendreef in het Stadshart gaat geen bestemming in het Stadshart heeft. Als je het voor dat verkeer aantrekkelijker maakt om gebruik te maken van de buitenring, verbeter je de doorstroming in het Stadshart dus al enorm.”

Gefaseerd

De maatregelen kunnen gefaseerd worden uitgevoerd. Allereerst wordt het gebied rond het station heringericht. Dat staat nog dit jaar op stapel en duurt tot medio 2026. De Middendreef wordt verlegd tot dichter tegen het spoor, de bussen krijgen een rechtstreekse aansluiting op de dreef en hoeven dan op de rotonde bij de Visarendreef geen rondjes meer te rijden en de tweede onderdoorgang van het spoor, bij iClicks, gaat eruit, waardoor het stoplicht daar weg kan.

In een tweede fase, voorzien van 2026 tot 2028, worden de rotondes bij de Visarenddreef en de Rigastraat vervangen door voorrangskruispunten. Verkeer vanaf de Middenweg en de Rigastraat dient dan voorrang te verlenen aan het andere verkeer, en ‘slimme’ doseerlichten moeten de doorstroming van het verkeer op drukke tijden reguleren.

Rotondes weg

Ook de rotonde van de Middendreef en de Ziekenhuisweg kan in die periode vervangen worden door een T-splitsing, met een ‘verkeersreguleringsinstallatie’, in de volksmond beter bekend als verkeerslichten. Tegelijkertijd zou de Ziekenhuisweg kunnen worden gesloten voor autoverkeer, behalvet voor de nooddiensten en bussen. Uit het onderzoek blijkt dat met de eerdergenoemde maatregelen de Gordiaandreef iets verderop het verdwijnen van de Ziekenhuisweg makkelijk aankan.

Wel moet, maar dat moet volgens Van Dijk sowieso, de rotonde van de Zuigersplasdreef met de Ziekenhuis worden uitgebreid, omdat in deze situatie meer verkeer daar gebruik van zal maken. Dat betekent dat de weg en de rotonde twee rijstroken krijgen. Deze maatregel staat voorzien voor 2030.

Sneller op buitenring

Tegelijkertijd, van 2028 tot 2030, moet worden geregeld dat de maximumsnelheid op de gehele buitenring (Larserdreef – Westerdreef – Houtribdreef – Oostranddreef) 70 km/u wordt. Op de meeste gedeeltes is dat nu al zo, maar op sommige stukken zullen er nog wat aanpassingen moeten worden gedaan zodat dit daar ook kan gelden. Het voordeel daarvan is dat dan ook bijvoorbeeld Google Maps automobilisten zal adviseren van de buitenring gebruik te maken als ze van het ene deel van de stad naar het andere deel moeten, en niet meer van de binnenring (de dreven rond het Stadshart) door het Stadshart en langs het station.

Uiteindelijk zal bekeken worden of ook de rotondes op de Larsdreef ter hoogte van de Middendreef en de Zuigerplasdreef vervangen moeten worden door kruispunten met verkeerslichten.

Als de gemeenteraad akkoord gaat met deze plannen, kunnen de afzonderlijke maatregelen worden uitgewerkt, waarna ook zal blijken wat dit gaat kosten en hoe dat betaald kan worden.

Geplaatst op 18 april 2024.

{jcomments on}