Wie 112 belt, komt voortaan in Hilversum uit, maar dat werkt juist efficiënter

Gisteren zijn de verouderde 112-meldkamers van Lelystad en Utrecht verhuisd naar de nieuwe gezamenlijke meldkamer Midden-Nederland in Hilversum. Die huisvest centralisten van politie, brandweer, ambulancezorg (RAV) en calamiteiten coördinatoren (Caco’s) van de veiligheidsregio’s. Dat moet zorgen voor snellere afstemming en betere hulpverlening in crisissituaties.
Heel Nederland is nu verdeeld over dit soort meldkamers. Hilversum is de tiende en laatste die in gebruik is genomen. De tien vormen een netwerk, waardoor bij grote drukte of incidenten meldingen automatisch kunnen worden overgenomen door andere locaties. Dit moet garanderen dat hulpverlening via 112 altijd beschikbaar blijft, aldus de politie.
De oude meldkamers in Lelystad en Utrecht zijn vanaf nu niet meer operationeel. Inwoners van Flevoland, Utrecht en de Gooi en Vechtstreek die 112 bellen, worden te woord gestaan door medewerkers in Hilversum. Dat betekent ook dat alle hulpdiensten voortaan bij incidenten worden aangestuurd vanuit Hilversum.