Voedselbank richt zich noodgedwongen meer op klanten supermarkt
Voedselbank Lelystad wil het aantal lokale winkelacties ruim verdubbelen, van gemiddeld vier per jaar naar acht tot tien. Inzamelen van voedsel bij lokale winkels wordt steeds belangrijker, zegt de organisatie. Enerzijds leveren landelijke distributiecentra nu minder producten en is een voor Voedselbank Lelystad belangrijke leverancier van verpakte groenten vanwege verhuizing daarmee zelfs gestopt. Anderzijds neemt na een periode van daling het aantal klanten weer toe.
Winkelacties van voedselbanken zijn actiedagen waarop vrijwilligers in samenwerking met supermarkten klanten vragen om hun boodschappenlijstje aan te vullen met wat houdbare levensmiddelen voor de voorraden van de voedselbank.
Werving vrijwilligers
Uitbreiding betekent ook een wervingsactie voor enkele tientallen nieuwe vrijwilligers.
“Tot nu deden we altijd een beroep op onze bestaande voedselbankmedewerkers. Sommigen doen dat er graag bij, voor anderen is dat een extra belasting. Nu we meer winkelacties gaan organiseren, willen we daarvoor een speciale vrijwilligerspool opzetten. We doen vooral een beroep op mensen die (nog) geen vrijwilliger bij ons zijn,” zegt Sieka Groen, coördinator winkelacties bij Voedselbank Lelystad. Per actie, die in de regel op een vrijdag en/of zaterdag plaatsvindt, is een vrijwilliger twee uur in touw.