Skip to main content

Voedselbank heropent sociale supermarkt voor meer keuze

14 april 2022
Kees Bakker

De Voedselbank heropent op 4 mei de ‘sociale supermarkt’. Klanten van Voedselbank Lelystad kunnen dan weer zelf een keuze maken uit het aanbod beschikbare producten. 

Vanaf die dag is een deel van de Voedselbank aan de Wigstraat op bedrijventerrein Gildenhof ingericht als supermarkt. Herinrichting van het pand kost een week: van 25 tot en met 29 april is de Voedselbank dan ook gesloten. Klanten kunnen dan geen voedselpakketten ophalen; leveranciers zijn over de sluiting geïnformeerd.

Na de verbouwing gaan klanten en medewerkers van de Voedselbank aan de slag volgens de supermarktformule. Klanten kunnen er terecht op de aan hen toegewezen winkeltijden, op woensdag-, donderdag- of vrijdagmiddag. Vooralsnog gaat het alleen om houdbare producten, waaruit een keus kan worden gemaakt. Koel- en diepvriesproducten krijgen de klanten nog in een pakket uitgereikt. Zo snel mogelijk worden ook deze producten weer in het winkelaanbod opgenomen. Het inrichten van de Voedselbank als supermarkt geeft mensen keuzevrijheid en komt tegemoet aan de behoefte van ieder mens om zelfstandig beslissingen te nemen over wat je wil eten.

Over de gang van zaken bij het winkelen gelden vastgestelde afspraken tussen de klanten en de vrijwilligers van de Voedselbank. Elke klant wordt bij het winkelen begeleid door een winkelassistent van de Voedselbank die hem/haar informeert over en helpt bij de keuze uit het winkelaanbod. 

Eerder, vanaf november 2019, bood de Lelystadse Voedselbank hun klanten ook al de mogelijkheid om zelf te kiezen wat ze willen eten, maar door de coronapandemie moest de Voedselbank daar in maart 2020 noodgedwongen mee stoppen. Met de beëindiging van de coronamaatregelen kunnen klanten van de Voedselbank weer grotendeels zelf winkelen.

{jcomments on}