Verwarring over verkeerslicht rotonde bij station, maar 'bij rood gewoon stoppen'

De stoplichten zonder oranje die de gemeente heeft geplaatst op de rotonde achter het station bij de Visarenddreef, zorgen voor verwarring. Het zijn doseerlichten, zoals ze meestal in de wandeling worden genoemd. Je vindt ze vaak bij drukke opritten. Hier moeten ze een vlotte doorstroming garanderen bij drukte. Ook al zijn ze in steden niet gebruikelijk, het zijn wel degelijk officiële stoplichten en door rood rijden kan 310 euro kosten.
Je voorkomt met zo'n licht bij een rotonde dat bij grote drukte verkeer uit de drukste aanvoerweg permanent die rotonde vult en verkeer vanaf andere wegen er niet meer aan te pas komt; wie eenmaal op de rotonde zit, heeft voorrang. Heb je een permanente stroom van weg A naar weg C, dan komt verkeer van de tussenliggende weg B dus nooit meer aan de beurt. Lelystad wil ze met de herinrichting van het stationsgebied daarom op meer punten inzetten.
Rood ondanks ruimte
Maar het onbegrip is groot, ook onder professionals, blijkt onder meer uit reportages van Omroep Flevoland. Daarbij speelt ook een rol dat de afstelling (nog) niet optimaal is. Het komt voor dat het licht (overigens kort) op rood springt terwijl er op de rotonde volop ruimte is.
Overigens valt uit diverse discussies op internet op te maken dat dit soort lichten ook elders bij toeritten van doorgaande wegen voor verwarring zorgt en veel mensen denken dat je ze kunt negeren als het rustig is.
TopGear
Tot slot: Lelystad heeft geen primeur. Het eerste doseerlicht bij een rotonde werd in 2013 geplaatst in Woudenberg. Dat weet TopGear te melden, dat op zijn beurt weer reageert op Omroep Flevoland. "Nu weet je dus: bij rood licht gewoon even stoppen," aldus de site voor 'petrolheads'.