Skip to main content

Treinreiziger moet in 2024 vaker overstappen en langer wachten

15 februari 2023
Theo van Rhijn

De Lelystadse treinreiziger gaat er volgend jaar in veel gevallen op achteruit, zegt treinenkenner en medewerker van Radio Lelystad Egbert Kingma, nadat hij de voorgenomen dienstregeling heeft bestudeerd. Vaker overstappen, met langere overstaptijden, is zijn conclusie. 

Lelystad raakt om te beginnen de directe verbinding met Amsterdam Centraal kwijt: er moet worden overgestapt in Almere of Weesp. Daarbij komt ook nog dat NS de overstap op hetzelfde perron in Almere Centrum schrapt voor intercityreizigers die naar Lelystad willen. Reizigers uit Amsterdam Centraal moeten in de nieuwe dienstregeling dan via de stationshal naar het andere perron – maar wel in dezelfde tijd – om over te kunnen stappen op de intercity richting Zwolle.

Een ander punt: de intercity naar Dordrecht via Schiphol rijdt in 2024 alleen nog maar in de spits.

Ook voor sommige andere reizigers ziet Kingma nadelen. Wie vanaf Kampen Zuid of Dronten naar Almere of verder wil, moet in Lelystad overstappen. Dat betekent in veel gevallen twintig minuten langer onderweg. Dat laatste geldt echter niet voor de bestemming Almere Centrum, doordat die overstap een directe aansluiting heeft.

Een verbetering vindt hij wel de aangekondigde nieuwe sprinterverbinding van Lelystad met Meppel en Leeuwarden. Die betekent dat je vanuit Dronten en Kampen Zuid rechtstreeks naar die twee noordelijke stations kunt. 

Het was verder beter geweest de bestaande verbinding van Almere Oostvaarders met Hoofddorp te koppelen aan die van Meppel naar Leeuwarden, desnoods met een korte overstap op Lelystad, aldus Kingma.

Hij wijst erop dat het nog een conceptdienstregeling is en dat belanghebbenden en hun organisaties ‘nog alle tijd hebben om op de plannen te schieten’.

Geplaatst op 15 februari 2023.

{jcomments on}