Skip to main content

Sneller onderzoek doen naar 70 km/u op de buitenring

26 mei 2024
Kees Bakker

Geschreven door Kees Bakker.

De gemeente wil snel onderzoeken of de maximumsnelheid op de buitenring (Larserdreef, Westerdreef, Houtribdreef en Oostranddreef) omhoog kan naar 70 km/u op plekken waar die nog 50 km/u is. Dat pleidooi van raadslid Simone van Slot (Forum voor Democratie) is dinsdag overgenomen door wethouder Piet van Dijk.

Verkeerscirculatieplan

Het idee maakt deel uit van een groter plan dat de doorstroming van verkeer in Lelystad moet bevorderen en de wegen rond het Stadshart bereikbaarder moet maken. Als de buitenring aantrekkelijker wordt gemaakt, ook voor routeplanners als Google Maps, zou minder autoverkeer door de stad gaan. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat 70 procent van het verkeer op de Middendreef niet in het Stadshart moet zijn, maar die route e gebruikt om van de ene kant van de stad naar de andere te komen. Dat kan ook over de buitenring, dus moet je dat ook aantrekkelijk maken, is de gedachte.

Onderzoek nodig

De vraag is echter nog wel of het kan, 70 op bijvoorbeeld de Houtribdreef. In het verleden is de snelheid daar juist omlaag gegaan, onder andere vanwege klachten over geluidsoverlast uit het Karveel. “Dat moest toen, vanwege de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Waarom zou de snelheid dan nu wel omhoog kunnen?” vroeg Pieter Frankema (ChristenUnie) zich hardop af.

Van Dijk zegde daarom toe alle eerdere besluitvorming en redenen ook mee te nemen in het onderzoek. Tegelijkertijd was hij het met Van Slot eens dat het goed is het onderzoek zo snel mogelijk te doen, omdat er de komende jaren sowieso veel staat te gebeuren op de dreven, en het dan handig is dat als er op de buitenring 70 kan worden gereden, dat ook zo snel mogelijk gebeurt. Nu staat het onderzoek ingepland voor 2027/2028, maar dat wordt dus eerder.

Discussie over Ziekenhuisweg

Een ander onderdeel van het plan, de Ziekenhuisweg afwaarderen als doorgaande route voor autoverkeer en alleen open te houden voor bussen en nooddiensten, zorgt voor meer verdeeldheid in de gemeenteraad. Jong Lelystad en het CDA willen daar (nog) niet in mee, en ook de VVD heeft eerder haar twijfel uitgesproken.

Uit onderzoek zou zijn gebleken dat de Gordiaandreef, die 300 meter verderop ligt, de extra drukte van de Ziekenhuisweg als die dicht zou zijn, makkelijk aankan. Dat geeft de mogelijkheid om de zorgcampus, die straks in het gebied van het ziekenhuis wordt ontwikkeld als St Jansdal een nieuw ziekenhuis heeft gebouwd, een betere aansluiting kan vinden bij het Stadshart.

Liever andersom

Het CDA kondigde aan bij de raadsbehandeling van het verkeersplan juist met een heel ander voorstel te komen: Jelle Hijmissen wil dat de twee keer tweebaans van de Gordiaandreef wordt teruggebracht tot twee keer eenbaans, zodat bij de twee overblijvende rijbanen woningen kunnen worden gebouwd. Dat voorstel kon nog niet op veel politiek enthousiasme rekenen, maar zal ook tijdens de raadsvergadering op 28 mei besproken worden.  

Geplaatst op 21 mei 2024.