Skip to main content

Schipper kaartte ontgassen in Flevoland al in augustus aan

26 oktober 2021

Ton Quist, de tankschipper die zich in de publiciteit rond het lozen van giftige stoffen kritisch uitlaat over die praktijk, waarschuwde al in augustus in een open brief in de Scheepvaartkrant voor het ontgassen in Flevoland. Hij schreef die brief naar aanleiding van de problemen met het ontgiften van drie binnenvaartschepen die toen speelden.

"Sinds het verschijnen van de officiële ontgassingsroutekaart van IL&T, opgesteld onder verantwoording van het ministerie van I&W, varen grote tankers op aanwijzing van de staat regelmatig langs Flevoland om aldaar tienduizenden kubieke meters milieugevaarlijke en voor de mens zeer schadelijke stoffen naar de vrije atmosfeer uit te stoten. Is zo’n tanker leeg in Amsterdam en moet hij gasvrij zijn alvorens in Amsterdam weer te kunnen laden, dan worden er een paar rondjes over het Markermeer gedaan. Desnoods tussen de varende recreanten door," schreef Quint.

En: "Tot op heden heb ik nog nooit één protest van de Omgevingsdienst Flevoland dan wel de provincie Flevoland gehoord of gelezen, wanneer allerlei zeer zorgwekkende stoffen (CMR) door deze tankers in grote hoeveelheden onvergund in hun voortuin worden geloosd. Laat staan dat er ooit een tanker voor een ontgassing voor de ‘kust’ van Flevoland is bekeurd."

Inzet is een kaart van de inspectie waarop zones staan waarin het ontgassen wordt gedoogd. Het bestaan daarvan was voor de provincie Flevoland een volslagen verrassing, zegt gedeputeerde Cora Smelik (GroenLinks) in de Stentor. Het gaat om een rijksaangelegenheid, maar Flevoland had zelf een verbod uitgevaardigd omdat een landelijke regeling te lang uitbleef.

Politieke beroering

Het nieuws van gisteren over het ontgassen van binnenvaarttankers op het IJssel- en Markermeer leidde echter wel tot politieke beroering. Verschillende politieke partijen willen opheldering over de cijfers van de ILT, de Inspectie Leefomgeving en Transport, waaruit blijkt dat schepen regelmatig dampen van kankerverwekkende stoffen vrijlaten langs de provinciale kust, onder meer in het Oostvaardersdiep bij Lelystad.

De provinciale fracties van GroenLinks en JA21 hebben schriftelijke vragen gesteld. Voor fractievoorzitter Jesse Luijendijk van de Partij voor de Dieren gaat dat niet ver genoeg, en die wil zo snel mogelijk in debat met het college van Gedeputeerde Staten. "We maken ons grote zorgen," vertelt Luijendijk. "De allereerste stap is natuurlijk dat dit per direct moet stoppen. Daar zal iedereen het snel over eens zijn," vervolgt hij. "Dit is gewoon gevaarlijk en slecht voor onze volksgezondheid en de natuur."

Woongebieden

JA21 is met name bezorgd over de invloed hiervan op woongebieden die dicht bij de ontgassingsroutes liggen. De partij wil weten of het college daar voldoende inzicht in heeft. GroenLinks vraagt zich af hoe het kan dat er wel een nationaal verbod is op het ontgassen in dichtbevolkte gebieden, maar niet in dunbevolkte. Dat punt zou wat GroenLinks betreft zo snel mogelijk aangekaart moeten worden bij het ministerie.

Ook de PVV pleit voor maatregelen die het provinciale niveau overstijgen, en wil dat dit dossier zo snel mogelijk in Brussel op de kaart komt. Fractievoorzitter Willem Boutkan vraagt daarnaast aandacht voor het personeel op de binnenvaartschepen. Bij het ontgassen zitten deze mensen er bovenop, krijgen dus ook als eerste te maken met de gevolgen.

Volgens Boutkan wordt te weing in gezet op het gebruik van dampretourleidingen, het afvoeren naar een opslag op de wal. Die zijn niet op alle plekken aanwezig.  Bovendien worden ze beperkt gebruikt, zegt hij. "Als een schipper bij het vullen van zijn tankschip vraagt om aangesloten te worden op dampretourleiding, dan komen commerciële belangen om de hoek kijken." Boutkan noemt het 'te zot voor woorden dat geld hier boven gezondheid gaat'. "Daar is de schipper met zijn bemanning de dupe van. En als hij er iets van zegt, komt hij op een zwarte lijst te staan en krijgt hij geen lading meer aangeboden. Dus wordt je dubbel gepakt."

Ook bij de Natuur- en Milieufederatie Flevoland zijn ze geschrokken. "Dat is notabene beschermd Natura2000-gebied,’’ zegt directeur Vera Dam in de Stentor over de route langs Flevoland. "Een deel van de vaarroute loopt langs het gebied waar het Nationaal Park Nieuwland tot ontwikkeling komt."

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Omroep Flevoland.

{jcomments on}