Skip to main content

Overijssel bij chartervluchten ontzien lukt niet, zegt minister

02 december 2021
Theo van Rhijn

Het is niet mogelijk om straks chartervliegtuigen van en naar Lelystad boven westelijk Overijssel (vanaf het Sallandse Lemelerveld) hoger te laten vliegen dan de oorspronkelijk geplande 1800 meter, ondanks de toegezegde openstelling van militair luchtruim. Althans, dat kan niet zonder het aantal vluchten te verminderen. Dat schrijft waarnemend minister Barbara Visser (VVD, Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Eventuele overlast kan dus niet op die manier worden verminderd.

Het gaat om het ongeveer dertig kilometer lange stuk van een aanvliegroute waar verkeer naar Schiphol uit het oosten samenkomt met verkeer naar Lelystad uit het zuiden.

De Kamer had op initiatief van CDA’er Henri Bontenbal gevraagd om naar de mogelijkheden te kijken. Visser meldt dat zij dat heeft laten doen door de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en dat de uitkomst negatief is.  

Om de gecombineerde stromen veilig te maken, wordt op dit routedeel Lelystadverkeer onder controle van de militaire verkeersleiding gehouden en het Schipholverkeer onder civiele controle, aldus Visser. Dat betekent dat de Lelystadvluchten binnen het militaire luchtruim op 1800 meter (6000 voet) worden afgehandeld. Beide stromen bundelen bij één verkeersleiding zou betekenen dat de capaciteit omlaag moet.

Verplaatsen naar meer westelijke routes kan voorlopig ook niet. Dan komt er meer verkeer in het hart van het luchtruim van Schiphol. Voor die oplossing zou het hele verkeerssysteem moeten worden aangepast, aldus de LVLN.

Volgens Visser zal iets meer dan de helft van de vliegtuigen de gewraakte route volgen – acht van de vijftien per dag bij een totaal van tienduizend vluchten per jaar.

{jcomments on}