Skip to main content

Omstreden reclamebelasting wordt afgeschaft, zoals verwacht

31 januari 2023
Kees Bakker

De gemeenteraad heeft dinsdagavond besloten de omstreden reclamebelasting voor ondernemers in het Stadshart af te schaffen, de bijdrage aan promotiekosten. Tegelijkertijd wil de raad nog één poging ondernemen om samen met ondernemers te kijken of een vorm van samenwerking in het Stadshart op poten kan worden gezet.

Logische uitkomst

Dat de reclamebelasting nu wordt afgeschaft, is geen verrassing. Het is een gevolg van een eerder besluit van de gemeenteraad een draagvlakmeting te houden, om zo onder ondernemers te peilen of men voor of tegen deze belasting is. Vorig jaar was er namelijk groeiende kritiek op de besteding. Daarvoor was de stichting Hart van Lelystad (HvL) verantwoordelijk, met daarin een aantal ondernemers uit het Stadshart. Veel andere ondernemers vonden dat het volstrekt ondoorzichtig was hoe en waar die het geld van de belasting aan uitgaven en klaagden over een gebrek aan invloed daarop.

De reclamebelasting is in 2018 in het leven geroepen om activiteiten te organiseren in het Stadshart en voor de promotie van het winkelgebied. De gemeente int de belasting, alle ondernemers betalen er aan mee en Hart van Lelystad was verantwoordelijk voor de besteding. Vanwege de groeiende kritiek op HvL besloot de gemeenteraad de draagvlakmeting te organiseren, met vooraf de afspraak zich aan de uitslag daarvan te zullen houden. Verreweg de meeste ondernemers hebben de draagvlakmeting helemaal niet ingevuld (68 procent) en van degenen die dat wel deden, gaf  87 procent aan tegen de reclamebelasting te zijn.

Maar op de draagvlakmeting zelf valt wel wat af te dingen, vond de InwonersPartij. De vraagstelling zou niet al te duidelijk zijn geweest en een aantal ondernemers wist er niets van. Ook zou het enquêteformulier zijn gestuurd naar winkels die al helemaal niet meer bestaan. De InwonersPartij diende daarom een voorstel in om nog één keer in gesprek te gaan: een afvaardiging van de gemeenteraad en de ondernemers in het Stadshart moeten nog één keer de mogelijkheid verkennen of en zo ja in welke vorm er samengewerkt kan worden in activiteiten en evenementen voor het Stadshart. Voor 28 februari moet dat overleg afgerond zijn, zodat daarna kan worden beslist over hoe er verder wordt gegaan.

City Marketing Lelystad CML

Ofschoon wethouder Dennis Grimbergen zich niet herkende in de kritiek op de draagvlakmeting zelf, kon hij zich wel vinden in het voorstel van de InwonersPartij, dat mede werd ingediend door de VVD, D66, ChristenUnie en Forum voor Democratie. Alle partijen in de gemeenteraad stemden er daarom mee in, behalve Mooi Lelystad. Dat wilde eerst een overleg afwachten tussen ondernemers en City Marketing Lelystad (CML) van aanstaande maandag, waar dit promotiebureau zijn plannen presenteert. CML heeft namelijk eind vorig jaar de activiteiten van HvL overgenomen en een aantal evenementen georganiseerd in het Stadshart. Het hoopt dat dit jaar ook weer te kunnen doen en lijkt het vertrouwen van een groot aantal ondernemers in het Stadshart te hebben.

Maar de grootste meerderheid in de gemeenteraad vond juist dat dit voorstel dat overleg ten goede komt, omdat het een duidelijk politiek signaal is dat de raad het Stadshart belangrijk vindt.

En of het dan straks eventueel CML is dat de activiteiten organiseert of een andere partij, dat is niet aan de politiek, maar aan de ondernemers zelf.

Leefbaar Lelystad was trouwens de enige partij die tegen het afschaffen van de reclamebelasting stemde.

Geplaatst op 31 januari 2023.

{jcomments on}