(Nog) niet geopend Airport kostte tot nu ruim 243 mln
Het ombouwen van het vliegveld van Lelystad tot Lelystad Airport, geschikt voor vakantiecharters, heeft tot nu toe ruim 243 miljoen euro gekost. Dat zegt Omroep Flevoland op basis van eigen berekeningen.
De omroep becijferde in september 2020 met hulp van het onderzoeksplatform Follow the Money dat de teller toen op 214 miljoen stond, maar dat bleek achteraf 3,4 miljoen lager te zijn. Daar zou nu nog eens 43 miljoen bij zijn gekomen. Deels gaat het om kosten die moederbedrijf Schiphol heeft gemaakt, maar grofweg de helft is overheidsgeld. Slag om de arm: over 2023 zijn nog niet alle bedragen bekend.
Daarbij gaat het voor wat betreft het bedrijf zelf bij ruim 4 miljoen om investeringen, met de kanttekening dat deze vooral de verlengde start- en landingsbaan betreffen; die wordt ook gebruikt en op die investering wordt dus ook afgechreven. Daarnaast was er de verwerving van stikstofrechten, gekocht van drie boerderijen in Gelderland. Voor Schiphol en Lelystad Airport samen werd daarvoor in 2022 7,5 miljoen uitgegeven, maar Schiphol wil niet zeggen hoeveel daarvan voor Lelystad was.
Luchtverkeersleiding
De luchtverkeersleiding, al in 2019 in afwachting van de charters op kosten van het rijk in de toren gevestigd, kostte tussen 2020 en eind 2022 17,4 miljoen euro; ook hiervan is 2023 nog niet bekend. Het rijk legde verder 1,7 miljoen op tafel voor onder meer lopende kosten en stikstofberekeningen.
De provincie Flevoland zegt de afgelopen drie jaar 1,9 miljoen euro voor Lelystad Airport te hebben uitgegeven. Bijna de helft betreft ambtelijke kosten plus een kleine twee ton voor externe adviezen, communicatie en inhuur van expertise. Ook is ruim anderhalve ton uitgegeven aan geluidsmeetpunten en 650.000 euro gestort in een fonds voor projecten op de terreinen duurzaamheid, leefbaarheid en economie. Voor onderwijsprojecten op de luchthaven (vooral het MBO College) werd 108.000 euro neergeteld.
Gemeente
De gemeente Lelystad heeft de afgelopen drie jaar ruim 291.000 euro uitgegeven aan de luchthaven: 188.000 euro ambtelijke kosten en ruim 103.000 euro als bijdrage aan het fonds, geluidsonderzoeken, juridische adviezen in verband met planschade, plus communicatie.
De gemeente Almere heeft voor ambtelijke kosten 25.000 euro uitgegeven.
In 2020 werden voor deze periode nog meer investeringen verwacht. Inmiddels is het project echter zeer omstreden geworden en is de kans groot dat de de chartervluchten er nooit komen.
Geplaatst op 8 januari 2024.
Dit bericht kwam tot stand in samenwerking met Omroep Flevoland.
{jcomments on}