Skip to main content

Compromis minister voor Lelystad Airport

17 januari 2019
Theo van Rhijn

Geen dwang of uitsluitingen, maar een voorkeursbehandeling voor vakantievluchten die nu via Schiphol gaan bij de verdeling van de eerste 25.000 vluchten van Lelystad. Met die bepaling kan minister Cora van Nieuwenhuizen voldoen aan de mededingingsregels van de EU en toch controle houden op de ontwikkeling van Lelystad Airport, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.

De planning van het luchtverkeer op het vergrote Lelystadse vliegveld liep enige tijd geleden vast door de Brusselse bepalingen. Die staan niet toe dat maatschappijen worden geweerd, omdat dat tot oneerlijke concurrentie zou leiden. Maar Lelystad Airport is bedoeld om Schiphol meer ruimte te geven voor intercontinentale vluchten door vakantiecharters over te nemen. Een nieuwe passagiersluchthaven zonder restricties zou ook kunnen leiden tot extra groei van de luchtvaart – autonome groei – en daar is weerstand tegen.

De verdeling wordt vastgelegd in een bepaling die VVR wordt genoemd, verkeersverdelingsregel, en die moet door Brussel worden goedgekeurd. Van Nieuwenhuizen wil in 2023 een evaluatie.

Probleem is dat het voorstel geen garantie tegen autonome groei biedt; de eerste negatieve reacties uit de Kamer zijn al binnen.

{jcomments on}