Meningen verdeeld over verlagen maximumsnelheid op weg naar Natuurpark

Het voorstel van GroenLinks om op het stukje Meerkoetenweg tussen de Larserweg en de toegang tot het natuurpark de maximumsnelheid te verlagen van 80 naar 60 km/u, kan niet op steun van alle partijen in de gemeenteraad rekenen. Voor de PVV geldt met name dat de weg wellicht als onveilig wordt ervaren, maar dat er zich de afgelopen vijf jaar geen ongelukken hebben voorgedaan. Dan hoeft de snelheid dus ook niet te worden verlaagd, vindt de partij. Bij de raadsvergadering eind deze maand zal blijken of het voorstel op een meerderheid kan rekenen in de gemeenteraad.
88 kilometer per uur
GroenLinks is al langer bezig met het onderwerp. De weg wordt gebruikt door autoverkeer van en naar het park, maar ook door voetgangers en fietsers. Aan de Larserdreef is een bushalte, en de enige manier om naar het natuurpark te gaan is dan over de Meerkoetenweg te lopen. Het feit dat het autoverkeer daar langs raast met 80km/u, zorgt voor een onveilig gevoel bij de fietsers en voetgangers, zegt Bas de Reus van GroenLinks. Dat er hard gereden wordt, blijkt uit onderzoek. Uit metingen die in 2022 en 2023 zijn gedaan, blijkt dat de gemiddelde snelheid op dit stukje weg 72 km/u is, maar dat 85 procent van het verkeer er gemiddeld 88 km/u rijdt.
Een vrijliggend fietspad op de weg is niet mogelijk: dat is enorm kostbaar en kan op de brug over de Larservaart sowieso niet gerealiseerd worden. En een vrijliggend fietspad voor en na, maar niet op de brug, zorgt juist voor een nog onveiligere situatie, omdat autoverkeer op de brug er dan geen zicht op heeft dat er na de brug opeens een fietspad is.
En dus pleit GroenLinks voor een verlaging van de maximumsnelheid. Verschillende partijen in de gemeenteraad vinden dat een goed idee. “We steunen die oproep, maar zouden ook willen weten of er met belijning op de weg ook nog iets kan worden gedaan om de veiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren,” zegt Fred Wilcke (InwonersPartij).
Precedentwerking
Andere partijen zien er niets in. Ze wijzen erop dat er zich op de weg geen ongelukken hebben voorgedaan de afgelopen vijf jaar, dat verlaging van de snelheid zinloos is als er niet ook gecontroleerd wordt en dat dit kan zorgen voor een precedentwerking: misschien willen andere wegen in het buitengebied dan ook een lagere snelheid.
Dat laatste probleem ziet GroenLinks niet. “Dit is de enige toegangsweg in het buitengebied die leidt naar een toeristische bestemming, die bovendien steeds meer bezocht wordt,’ denkt De Reus.
Dat argument wordt gedeeld door het college van burgemeester en wethouders. Bovendien is te hard rijden, ook als je ergens maar 60 mag, wellicht niet afdwingbaar met borden, maar zullen de meeste mensen zich wel aan de maximumsnelheid houden en kunnen er gerichte controles plaatsvinden als blijkt dat dat niet zo is. “De verwachting is dat het een dempend effect heeft op de gemiddelde snelheid. De politie heeft in de ambtelijke verkeerscommissie een positief advies gegeven over de maatregel. De handhaving hiervan is onderdeel van de reguliere handhavingsactiviteiten.”
Mooi Lelystad, Leefbaar Lelystad en FvD zijn echter niet overtuigd van nut en noodzaak voor verlaging van de maximumsnelheid op dit kleine stukje weg. De VVD twijfelt nog. “Het is een goed voorstel, maar is het niet gebaseerd op sentiment?”