Skip to main content

Meer treinen voor forens in 2025 - en lijn direct naar België

13 februari 2024
Theo van Rhijn

Lelystad krijgt volgend jaar weer meer treinen, belooft NS, zowel voor de forens als voor de reiziger die verder weg wil - tot België aan toe. Niet alleen Lelystad overigens, het spoorbedrijf zegt zijn dienstverlening op veel punten te verbeteren. Maar voor wat betreft Lelystad en omgeving vallen in de plannen voor de dienstregeling voor 2025 de volgende dingen op.

Om te beginnen, belangrijk voor de forens: maandag t/m zaterdag komt er elk kwartier een intercity Lelystad–Almere–Schiphol. Nu is die frequentie er alleen in de spits op maandag t/m donderdag. Voorts: elke dag elk kwartier een sprinter Almere–Weesp en verder. Nu is dat alleen in de spits op maandag t/m vrijdag. Maar van Flevoland naar Leiden/Den Haag moet je volgend jaar overstappen Ten tweede: er komen extra ritten in de avonduren van de sprinter tussen Lelystad en Zwolle. De laatste van Zwolle naar Lelystad vertrekt voortaan een halfuur later, en wel om 00.37 uur. Op vrijdag- en zaterdagavond vertrekt er om 00.51 nog een trein van Almere naar Utrecht en de laatste intercity van Amsterdam Centraal naar Almere vertrekt op vrijdag- en zaterdagavond een half uur later, namelijk om 00.38 uur .Ten slotte: Almere en Lelystad worden aangesloten op de HSL. Hierdoor ben je sneller in Rotterdam en krijgen Almere en Lelystad een rechtstreekse verbinding met Antwerpen en Brussel. 

België

De verbinding van Lelystad met België is onderdeel van een grotere operatie, blijkt uit een toelichting van het spoorbedrijf:

“De intercity’s op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport gaan in de nieuwe dienstregeling doorrijden naar Amsterdam Zuid, in plaats van Amsterdam Centraal. In de toekomst wil NS deze treinen door laten rijden naar Groningen of Leeuwarden, maar vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en het tempo waarmee de nieuwe ICNG geleverd wordt, kan dit nog niet in 2025. Daarom gaan ze volgend jaar verder richting Almere en Lelystad of Hilversum en Amersfoort. Deze aanpassing heeft als gevolg dat alle intercity’s uit Enschede doorrijden naar Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Dit betekent dat reizigers naar Schiphol uit Oost-Nederland overstappen op station Amersfoort. De stations tussen Amsterdam Zuid en Lelystad krijgen 1x per uur een rechtstreekse verbinding met Antwerpen en Brussel.”

Kritiek

De aankondiging van verbeteringen komt op een moment dat NS veel kritiek krijgt. Topman Wouter Koolmees hoopt daar op deze manier iets aan te kunnen doen, schrijft hij bij de presentatie van de plannen.

“Treinreizigers ondervinden momenteel hinder van minder beschikbaar materieel en personeel, snelheidsbeperkingen en noodzakelijke werkzaamheden. Hoewel deze nieuwe dienstregeling niet alle problemen op het spoor kan rechttrekken, hebben we toch een groot aantal verbeteringen kunnen doorvoeren,” aldus Koolmees. “We rijden bijvoorbeeld met nieuwe en snellere intercity's over de Hogesnelheidslijn vanuit Rotterdam door naar Lelystad en Amersfoort. Tussen Rotterdam en Den Haag rijden we zes sprinters per uur en we rijden meer treinen in de vroege ochtend en de late avond." Het resultaat volgens de NS-topman: "Stap voor stap maken we de trein voor steeds meer reizigers een aantrekkelijke manier van reizen.”

NS gaat de plannen nu bespreken met reizigersorganisaties, regionale overheden en spoorbeheerder ProRail. In het najaar wordt dan de definitieve dienstregeling op tafel gelegd en die gaat vervolgens op 15 december in.

Geplaatst op 14 februari 2024.

{jcomments on}