Raad volgt provincie: tunnel en goederen op Lelylijn
Geschreven door Kees Bakker
In provinciaal verband moet er onderzocht worden of de Ketelbrug bij aanleg van de Lelylijn vervangen kan worden door een tunnel. Verder moet er ook onderzocht worden of goederenvervoer een toegevoegde waarde kan hebben voor de spoorlijn. Daarbij zou ook kunnen worden gekeken of er een aansluiting zou kunnen komen op Flevokust Haven. Dat heeft de gemeenteraad van Lelystad dinsdag besloten. Overigens heeft de provincie al een maand geleden gezegd beide onderwerpen te willen onderzoeken.
Nut en noodzaak
Leefbaar Lelystad diende voor beide zaken dinsdag een voorstel in, dat door een grote meerderheid van de gemeenteraad werd aangenomen. Volgens Leefbaar Lelystad zal de Lelylijn, de spoorlijn tussen Lelystad en Groningen, “een aansprekend effect hebben op de opgaven waar Lelystad zich voor geplaatst ziet op het gebied van economie, woningbouw, werkgelegenheid en bereikbaarheid. Nut en noodzaak van de aanleg van de Lelylijn wordt door het overgrote deel van de gemeenteraad van Lelystad onderschreven.”
De gemeente moet die twee onderzoeken in provinciaal verband promoten. De gemeenteraad van Urk heeft eerder ook al aangedrongen op een onderzoek in provinciaal verband naar een tunnel. Verder zal het ook geen probleem zijn, want de provincie heeft een maand geleden al bij de stuurgroep Lelylijn aangedrongen op een onderzoek naar een tunnel en goederenvervoer. Het Lelystadse voorstel is dus een beetje mosterd na de maaltijd.
In jaar 180 graden gedraaid
Dat het voorstel van Leefbaar Lelystad komt, is wel opmerkelijk. Vorig jaar wilde de partij nog via een voorstel de gemeente ertoe bewegen geen (financiële) bijdrage te leveren aan een onderzoek naar de Lelylijn. “Ons inziens brengt de Lelylijn geen extra’s op voor Lelystad.” De partij wilde de 400.000 euro voor een Lelystadse bijdrage toen besteden aan sport voor de jeugd.
Overigens dacht de partij toen ook dat de regering de Lelylijn niet zou steunen. “net als bij de Luchthaven en de vorige lijn naar het Noorden. Men heeft in de regering geen enkele behoefte om te investeren op plekken buiten de randstad.” Dat is inmiddels achterhaald, want in het hoofdlijnenakkoord tussen de beoogde regeringspartijen PVV, VVD, NSC en BBB staat de Lelylijn genoemd als uitbreiding van het spoornet.