Lelystad wil bezoekers bewegen tot ander, meer en vaker bezoek
Veel mensen die Batavia Stad of het Aviodrome bezoeken, hebben geen idee dat ze in Lelystad zijn. Laat staan dat ze een idee hebben van wat Lelystad verder te bieden heeft. Dat blijkt uit onderzoek, en daarom worden er de komende tijd middelen ontwikkeld en pilots gedaan om die bezoekers hier op te wijzen.
Publiekstrekkers
Het was een van de opdrachten uit het raadsakkoord: onderzoek wat nodig en mogelijk is om bezoekers aan de grote publieksstrekkers, zoals Batavia Stad Fashion Outlet en de Oostvaardersplassen, te verleiden om hun bezoek aan Lelystad te verlengen, in het bijzonder richting het Stadshart.
Dat onderzoek heeft plaatsgevonden. Daaruit blijkt niet alleen de onbekendheid van de bezoekers over in welke gemeente ze zich precies bevinden, maar ook onbekendheid over wat er verder in de omgeving te doen is. Terwijl daar wel kansen liggen. “Daarom richt de eerste pilot zich op het Aviodrome en het Belevenissenbos. Uit onderzoek blijkt namelijk dat die dezelfde soort bezoekers trekken, die in het een en in het ander geïnteresseerd zijn,” zegt wethouder Piet van Dijk. Het Aviodrome als luchtvaartmuseum van Nederland, het Belevenissenbos als het grootste speelbos van Europa.
Borden
In de pilot wordt bezoekers van beide attracties met grote borden gewezen op het bestaan van de andere attractie. Die borden zijn niet alleen fysieke verwijzingen, maar bevatten middels een qr-code ook een manier om te meten of mensen er iets mee doen. Dat kan ook worden gemonitord met telefoondata, die kunnen aantonen of mensen (anoniem uiteraard) van de ene naar de andere attractie gaan.
Het is belangrijk om bij verwijzingen aan te sluiten bij waarom mensen Lelystad bezoeken. Bezoekers van Batavia Stad verleiden ook het Stadshart te bezoeken om daar te gaan shoppen, lijkt minder zinvol als daar veel leegstand is en unieke winkels en voorzieningen missen. Bezoekers van Batavia Stad wijzen op het leisureaanbod in het Stadshart, met Kok Experience en het theater daarentegen, zou wel weer zinvol kunnen zijn.
Lokale producten
Daarnaast wordt gekeken hoe bezoekers van de verschillende attracties duidelijk kan worden gemaakt dat ze in Lelystad zijn. Dat kan door het plaatsen van ‘iconische eyecatchers’ in de openbare ruimte, waarvoor moet worden samengewerkt, zo is het advies, met lokale kunstenaars. Verder wordt in het onderzoek aanbevolen in het Stadshart in een lege winkel een pop-upwinkel te realiseren waar lokale producten, exposities en activiteiten worden gepromoot.
Ook moet er een stadsapp worden ontwikkeld, in samenwerking met Visit Lelystad, waarop het aanbod van wat er in Lelystad te doen is, kan worden samengevat.
Grachtenverbinding kust en Stadshart
Ook over het oude idee om Batavia Stad en het kustgebied fysiek te verbinden met het Stadshart is nagedacht. Dat is echter een maatregel voor de langere termijn. Ooit kwam Arie van der Mee, destijds ondernemer in Lelystad in het pannenkoekenrestaurant Dubbel-Op, met het idee voor een kabelbaan tussen de twee, zodat de verbinding zelf ook een attractie zou zijn.
In het huidige plan wordt uitgegaan van een waterverbinding, waarbij moet worden gekeken of de twee middels een gracht met elkaar verbonden kunnen worden. Dit idee moet nader worden onderzocht op haalbaarheid, wenselijkheid en kosten.
Het doel van al die maatregelen is bezoekers niet alleen te wijzen op wat Lelystad allemaal te bieden heeft, maar hen ook te verleiden tot een herhaalbezoek aan onze stad. En daarna nog eentje. En nog eentje….
De plannen gaan nu ter bespreking naar de gemeenteraad.