Lelystad kost Schiphol weer 10 mln; maar 'openen voor charters vermindert drukte niet'

Lelystad Airport heeft afgelopen jaar weer verlies geleden, ongeveer 10 miljoen, meldt eigenaar Schiphol in de jaarcijfers. Onverwacht was dat niet. De organisatie is al een tijd voorbereid op de inmiddels omstreden komst van vakantievluchten en zolang die er niet zijn, zijn de kosten hoger dan de inkomsten.
Dat dat verschil jaarlijks rond de 10 miljoen ligt, werd vorig najaar ook al voorspeld door de verantwoordelijke minister, PVV'er Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat. Wel steeg het iets, van 10,1 miljoen in 2023 naar 10,5 vorig jaar. De bedoeling is dat dit jaar wordt beslist of het vliegveld opengaat voor passagierstoestellen.
'Schiphol mét Lelystad even druk'
Overigens erkende Schipholtopman Pieter van Oord bij de presentatie van de cijfers dat een positief besluit de drukte op Schiphol zelf niet per se vermindert. Ook dat is echter niet nieuw. De vrijkomende ruimte kan niet worden geweigerd als gegadigden daarom vragen. Van Oord zei dat zelf wel te willen. Volgens critici veroorzaakt de nationale luchthaven nu te veel hinder.