Skip to main content

Lelystad zoekt nieuwe manier om zich in de markt te zetten

12 april 2023
Kees Bakker

De marketingslogan van Lelystad, ‘Lelystad geeft lucht’, lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. Een extern bureau, Bureau Buhrs, is bezig voor de gemeente de ‘merkstrategie’ te herijken. Dat moet in juli leiden tot een afgerond onderzoek, waar de gemeenteraad zich over kan buigen.

Betrekken inwoners

Voor het zover is, worden ook inwoners en bedrijven daarbij betrokken. Er zijn al bijeenkomsten met ‘stakeholders’ geweest, in mei is er een ‘reflectiesessie’ op wat er tot nu toe is opgehaald met wederom diverse inwoners en in juli is er nog een workshop met inwoners, ‘om te kijken wat de nieuwe merkenstrategie van Lelystad zou kunnen zijn’.

Los van de spiegeling van een nieuwe merkenstrategie met inwoners heeft het college ook een ander marketingbureau ingeschakeld om met een frisse blik mee te kijken: Castro Communicatie.

Trots

Frits Huffnagel van dat bureau gaf dinsdagavond een ‘masterclass citymarketing’ aan de gemeenteraad. De oud-wethouder van Amsterdam en Den Haag had destijds ook city Marketing in zijn portefeuille zitten. “U kunt het zich niet meer voorstellen, maar Amsterdam wilde destijds (2004) meer inwoners en meer bezoekers trekken. Nou, dat is redelijk goed gelukt,” zei hij dinsdag tegen de gemeenteraad met een mooi gevoel voor understatement: in Amsterdam gaat de discussie vandaag de dag juist over hoe je minder en andere bezoekers kunt trekken.

De voornaamste boodschap van Huffnagel voor wat betreft het in de markt zetten van Lelystad in de rest van Nederland is op zoek te gaan naar waar Lelystedelingen trots op zijn in hun stad en dat uit te dragen. “Tot nu toe hoor je dingen als ‘de pioniersgeest’, ‘provinciehoofdstad’, ‘(nieuwe) natuur’ en ‘ruimte en rust’. Dat provinciehoofdstad is iets dat buiten Lelystad niet herkend wordt. Als je elders in Nederland vraagt wat de provinciehoofdstad is van Flevoland, zeggen de meeste mensen toch ‘Almere’,” hield hij de gemeenteraad voor. Maar de andere drie punten zijn wel degelijk zaken waar Lelystad terecht trots op kan zijn, vindt hij.

Wat wil je zijn?

Daarnaast mag je in een citymarketingcampagne ook best dingen roepen die je wil zijn of worden, zo lang dat maar wel realistisch is. “Den Haag had ooit de campagne ‘Den Haag Bruist’, op een moment dat je daar ’s avonds in de binnenstad een kanon kon afschieten zonder iemand te raken.” Tegenwoordig bruist Den Haag volgens hem wel, dus nu zou de slogan meer op z’n plaats zijn.

Volgens Huffnagel is ook het water dat Lelystad heeft, als plaats aan de kust van het Markermeer, een uitgelezen kans om zich mee te profileren. “En dan heb ik het niet alleen over de watersport, maar ook bijvoorbeeld het wonen aan het water.” Een andere boodschap die Huffnagel had is dat de marketing van een stad een kwestie van een lange adem is. “Je ziet de resultaten niet al na een jaar, je moet daar echt de tijd voor nemen.” Over de slogan ‘Lelystad geeft lucht’ is hij wat minder positief. “Ik vind 'm erg defensief. Ik heb er niet gelijk een positieve associatie bij. Alsof je extra lucht nodig hebt hier, alsof je naar adem hapt…”

Logische zoektocht

De zoektocht naar een nieuwe manier om Lelystad in de markt te zetten, is een logisch gevolg van het raadsbesluit in november 2020 om City Marketing Lelystad op te doeken. Dat besluit werd plotseling genomen, met de bedoeling om het vrijgekomen geld anders te besteden. Er was al wel langer onvrede over de werkwijze en resultaten van City Marketing Lelystad, maar bestuurlijk was afgesproken nog twee jaar door te gaan. De gemeenteraad stak daar een stokje voor en besloot tot acute opheffing. Alleen Jong Lelystad, ChristenUnie, D66, GroenLinks en Denk stemden daar destijds tegen.

City Marketing Lelystad ging daarna als zelfstandige organisatie verder en is nu de meest logische kandidaat om de marketing van het Stadshart op zich te nemen, in ieder geval voor dit jaar. De gesprekken daarover tussen de gemeente en CML lopen nog. Daarnaast heeft men onlangs, met zeven andere ondernemers in het Stadshart, het initiatief genomen een winkeliersvereniging op te richten, om ook na dit jaar de promotie en evenementen van en in het Stadshart veilig te stellen.

Geplaatst op 12 april 2023.

{jcomments on}