Skip to main content

Lelystad besteedt veel aan promotie, maar of het werkt?

02 oktober 2020
Theo van Rhijn

Lelystad besteedt relatief veel geld aan promotie, terwijl het resultaat daarvan niet duidelijk is, blijkt uit een extern onderzoek. Het gemeentebestuur stelt daarom voor naar andere vormen te zoeken en er tegelijk op te bezuinigen.

Het stadhuis doet het promotiewerk niet zelf, maar laat het doen door City Marketing Lelystad (CML), de bedenker van onder meer ‘Lelystad geeft lucht’. Dat is een soort pr-bureau dat min of meer zelfstandig is, maar wel de gemeente als enige opdrachtgever en financier heeft. Die constructie staat wat b. en w. betreft niet ter discussie, maar ze stellen de raad op grond van onder meer het onderzoeksrapport wel een aantal wijzigingen voor.

Een daarvan betreft dus de financiën. Na een vergelijking met andere steden is het college tot de slotsom gekomen dat het in 2022 met vijftig mille minder moet en daarna blijvend met een ton minder. CML krijgt nu 580.000 euro per jaar. Het was de bedoeling meer financiers te krijgen, maar dat is nooit gelukt.

De overige voorstellen, met de aanbevelingen van het rapport als basis, houden vooral in dat het werk en de effecten meer in de gaten worden gehouden.

Het bureau heeft onder de krap twee jaar geleden aangtreden directeur Barry Porsius inmiddels al plannen gemaakt en Porsius toon er begrip voor dat hij moet inleveren; hij wijst op de bezuinigingen die de gemeente ook elders moet doorvoeren.

{jcomments on}