Skip to main content

Lelystad Airport zeker niet open voor november '21

31 maart 2020
Geschreven door Theo van Rhijn

 Het vergrote Lelystad Airport gaat in elk geval niet voor november volgend jaar open. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de Tweede Kamer laten weten.

Als reden geeft zij op dat de luchtvaart door de coronacrisis is ingezakt en er dus voorlopig geen behoefte is aan overloopmogelijkheden voor Schiphol, de reden voor de uitbreiding. Juist nu is daarnaast een rapport verschenen waarin staat dat de gevolgen van de uitbreiding voor het milieu zoveel groter zijn dan tot nu werd gezegd, dat opnieuw moet worden gekeken naar de vergunningen.

"De Aalsmeerbaan op Schiphol wordt tijdelijk als parkeerplaats gebruikt," aldus de minister. "Lelystad Airport dient als overloopluchthaven van Schiphol. Maar gezien het voorgaande zal van overloop vanaf Schiphol dit jaar geen sprake zijn. Bij de luchtvaartmaatschappijen op Schiphol gaat in de eerste plaats alle aandacht uit naar de vraag hoe zij zich het beste kunnen voorbereiden op herstel van de operatie wanneer de situatie dat weer toelaat."

De Commissie voor de milieueffectrapportage – het officiële adviesorgaan dat over de milieueffecten van plannen adviseert – en het rijksonderzoeksbureau RIVM hebben los hiervan samen de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport geëvalueerd. Conclusie: er gaat meer stikstof vrijkomen dan tot nu werd aangenomen en daarom is een natuurvergunning nodig.

Volgens de commissie en het RIVM is ten onrechte aangenomen dat de uitlaatgassen van vliegtuigen door verbrandingswarmte opstijgen, zoals cririci ook al eerder zeiden. De Veluwe, een beschermd natuurgebied, krijgt daardoor meer stikstof te verwerken. Verder zijn de effecten van het autoverkeer van en naar de luchthaven destijds in beeld gebracht volgens de regels van het toenmalige Programma Aanpak Stikstof, dat inmiddels door de Raad van State is neergesabeld.

Het nieuwe onderzoek is uitvoerd op verzoek van Van Nieuwenhuizen, naar aanleiding van de kritiek van de Raad van State op het Nederlandse stikstofbeleid in het algemeen en die van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) op het milieueffectrapport van Lelystad Airport.

Het volledige rapport van de commissie is te vinden op de website van Commissie voor de milieueffectrapportage.

{jcomments on}