Leefbaar Lelystad ziet geen toegevoegde waarde in Lelylijn
Leefbaar Lelystad ziet niets in de Lelylijn en wil dat de gemeente haar bijdrage aan een onderzoek naar de spoorverbinding stopt. Dat zou 400.000 euro opleveren. Dat geld kan beter in investeringen voor de jeugd op het gebied van sport kunnen worden gestopt. “Ons inziens brengt de Lelylijn geen extra’s op voor Lelystad,” stelt de partij in een voorstel.
De Lelylijn is de snelle verbinding van Lelystad met het noorden van het land, via Emmeloord, Heerenveen en Leeuwarden naar Groningen. De lijn moet de Randstad beter verbinden met het noorden. Lange tijd was het slechts een idee, maar de laatste jaren lijkt de komst in een stroomversnelling te komen. De Lelylijn wordt ook genoemd in het regeerakkoord en bij de wensen voor compensatie van de provincie Groningen voor de schade die daar is geleden door de aardbevingen die werden veroorzaakt door de gaswinning.
Lelystad draagt 400.000 euro bij aan het zogenaamde ‘MIRT-onderzoek’ (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Dat onderzoek moet uitwijzen wat het effect zal zijn op de economie, de woningbouw en een betere bereikbaarheid van het Noorden. Dat onderzoek kost 8 miljoen euro. De helft daarvan is voor rekening van het Rijk, de andere helft voor ‘de regio’. Dat bedrag wordt weer verdeeld over de drie betrokken provincies: Flevoland, Friesland en Groningen. De 1,33 miljoen euro van Flevoland wordt evenredig verdeeld over de provincie en de gemeenten Lelystad en Noordoostpolder.
Geen vertrouwen
Voor Leefbaar Lelystad is dat verspilde moeite (en verspild geld). De partij heeft er geen vertrouwen in, nu de opening van Lelystad Airport voor passagiersvluchten ook nog altijd op zich laat wachten en het vorige plan voor een spoorlijn naar het noorden, de Zuiderzeelijn, ook nooit is doorgegaan. “Men heeft in de regering geen enkele behoefte te investeren op plekken buiten de Randstad,” stelt de partij in een voorstel de 400.000 euro in eigen zak te houden, dat tijdens de behandeling van de kadernota op 27 juni in stemming zal worden gebracht.
Geplaatst op 15 juni 2023.
{jcomments on}