Skip to main content

Keuze Lelylijn hangt af van wat voor groei we willen

12 maart 2024
Theo van Rhijn

De Lelylijn, de eventueel aan te leggen spoorverbinding van de Randstad via Lelystad met het noorden van het land, levert banen op en maakt meer woningbouw mogelijk, maar de aantallen hangen sterk af van de keuzes die worden gemaakt voor wat betreft de sociaal-economische ontwikkelingen in het gebied langs de lijn en het type railverbinding moet daaraan worden aangepast. De aantallen banen variëren van drie- tot 63.000, de aantallen huizen van 14.000 tot 74.000. Dat zegt De Lelylijn, een projectgroep van he rijk, de betrokken regionale overheden en waterschappen en ProRail, in een nota die vandaag  is gepresenteerd. Het stuk moet een rol spelen bij de verdere besluitvorming eind dit jaar.

De groep werkte vier scenario's uit, van rustig regionaal tot ambitieus internationaal. De eerste, aangeduid als Dertigminutengemeenschap, gaat uit van een bescheiden groei, verdeeld over een reeks kernen met stations. In de tweede, Vitaal Ecoland, staan klimaat, bodem en water centraal. Gebouwd wordt op plekken die daar met het oog op de klimaataanpassing geschikt voor zijn, hoog en droog, en de Lelylijn moet die verbinden en krijgt een regionale functie. Bij nummer drie, Stedelijk netwerk, vindt de groei van wonen en werken vooral in de steden plaats en moet de lijn vooral die verbinden. Nummer vier heet Internationale topregio en dan ligt het zwaartepunt in de grootste steden. Hier hoort een snelle Lelylijn bij.

De komende tijd worden de modellen, denkrichtingen genoemd, met de Tweede Kamer, gemeenteraden, Provinciale Staten en waterschappen van de noordelijke provincies gedeeld, zodat ze kunnen worden besproken, aldus De Lelylijn.

Geplaatst op 12 maart 2024.

{jcomments on}