Skip to main content

Kamer wil Airport koppelen aan verminderen stikstof luchtvaart

14 februari 2023
Theo van Rhijn

Lelystad Airport mag pas een natuurvergunning krijgen als zeker is dat de luchtvaart voldoende bijdraagt aan het oplossen van het stikstofprobleem, vindt een meerderheid van de Tweede Kamer. Het is echter de vraag of dat tot praktische gevolgen leidt.

Het idee staat in een motie van GroenLinks, de Partij voor de Dieren en BBB. Die is aangenomen, maar een kabinet is niet verplicht een motie uit te voeren – voor dwang is meer nodig – en minister Mark Harbers (VVD) van Infrastructuur is tegen. Hij ziet rechtsongelijkheid als een natuurvergunning niet mag worden behandeld volgens de geldende regels.

De motie betreft overigens ook Schiphol. Na de discussies over de rol van de agrarische sector in de stikstofkwestie presenteerde het kabinet vorige week doelstellingen voor andere vervuilende sectoren. Maar concrete plannen voor de luchtvaart liggen nog niet op tafel.

Een natuurvergunning is nodig wanneer een project schadelijk kan zijn voor beschermde natuur. Als dat inderdaad het geval is, kan alsnog zo'n vergunning worden afgegeven als het project van groot belang is, er geen alternatief is en voldoende compensatie wordt verwezenlijkt. Schiphol, ook eigenaar van Lelystad Airport, zegt daarvoor voldoende stikstofrechten van boeren te hebben gekocht. Overigens leidde ook die stap tot kritiek.

Geplaatst op 14 februari 2023.

{jcomments on}