Skip to main content

Omstreden Hart van Lelystad mept keihard van zich af

29 november 2022
Kees Bakker

Hart van Lelystad, dat tot enige tijd geleden verantwoordelijk was voor de promotie van en het organiseren van evenementen in het Stadshart, verspreidt deze week een huis-aan-huiskrant in Lelystad. Daarin vertelt de stichting in 12 pagina’s haar verhaal en verweert ze zich tegen ‘smaad en laster’ tegen de stichting en haar bestuursleden. Enkele niet nader genoemde gemeenteraadsleden worden van vriendjespolitiek beschuldigd en de politiek wordt verweten dat daar ‘de leugen regeert’.

Opspraak

Hart van Lelystad is al enige tijd in opspraak, omdat een groep ondernemers vorig jaar het vertrouwen in de stichting opzegde. De stichting krijgt van de gemeente de opbrengsten van de reclamebelasting, een belasting die alle ondernemers in het Stadshart betalen. Daarmee moeten de promotie van en het organiseren van evenementen in het Stadshart worden betaald.

Een groep van een 40-tal ondernemers trok echter bij de raad aan de bel, omdat zij volstrekt ontevreden waren over de manier waarop HvL dit deed. Ze verweten de stichting een gebrek aan transparantie voor wat betreft de besteding van de gelden en vonden dat ondernemers daarin ook geen enkele inspraak hadden. Bovendien verweet Debbie Rijnierse van Demi’s Chocolaterie, die namens de ontevreden ondernemers het woord voerde, de stichting wel veel geld uit te geven aan vergoedingen voor het bestuur zelf.

‘Geen zelfverrijking’

Dat laatste is voor Hart van Lelystad de voornaamste reden geweest nu een krant uit te brengen met het eigen verhaal. In de krant worden de jaarcijfers getoond, waaruit zou blijken dat van zelfverrijking geen enkele sprake is.  Er wordt ook in gezegd dat er vanwege die beschuldiging een klacht van smaad en laster is ingediend tegen Rijnierse.

Verder stelt men dat in de politiek ‘de leugen regeert’, omdat de gemeenteraad op basis van valse en gemanipuleerde informatie besluiten zou nemen, en enkele raadsleden beïnvloed zouden worden door bevriende ondernemers daarin. De gemeente zelf zou niet transparant opereren in haar samenwerking met HvL.

Meer kritiek

Ook wordt stevige kritiek geuit op City Marketing Lelystad (CML), de organisatie die op dit moment wel het vertrouwen van ondernemers lijkt te hebben en voor dit jaar de activiteiten van HvL heeft overgenomen en dat ook volgend jaar wil doen. CML zou ondoorzichtig handelen en zou niet opkomen voor de belangen van ondernemers in het Stadshart, omdat het ‘een commerciële partij is met sponsorbelangen bij Batavia Stad’.

HvL suggereert dat de gemeente toch al voor Batavia Stad heeft gekozen als nieuw winkelgebied, door daar ‘een verdubbeling van de horeca en het hanteren van reguliere prijzen’ (in plaats van outletprijzen) toe te willen staan. HvL zoekt de reden voor alle tegenstand vooral in haar eigen succes: ‘Hart van Lelystad is te lastig en bereikt in korte tijd teveel’.

Stoppen

De timing van het verspreiden van de krant is opmerkelijk. Vorige week is de krant al verspreid onder ondernemers in het Stadshart en deze week volgt een huis-aan-huis verspreiding. Dat is juist in de week waarin de gemeente ook een draagvlakmeting onder ondernemers in het Stadshart naar de reclamebelasting uitvoert. Die meting is vorig jaar al aangekondigd, naar aanleiding van alle ophef rond Hart van Lelystad. De gemeente wil van ondernemers weten of er draagvlak is voor de belasting, zodat daar ook in de toekomst evenementen van kunnen worden georganiseerd.

Nu HvL buitenspel staat daarin, heeft het in de krant zelf een duidelijk advies: stop er maar mee. Eerst moet er een nieuw plan voor het Stadshart worden gemaakt, waarin opnieuw een definitie wordt gegeven van het winkelgebied, maar voor nu is het volgens HvL beter te stoppen met het ondernemersfonds.  

Geplaatst op 29 november 2022.

{jcomments on}