Skip to main content

Geen draagvlak heffing promotie en evenementen Stadshart

14 december 2022
Kees Bakker

Er is in het Stadshart geen draagvlak voor de reclamebelasting die daar geheven wordt. Dat blijkt uit een onderzoek dat de gemeente heeft gehouden. Het woord is nu aan de gemeenteraad.

Onvoldoende steun

Deze draagvlakmeting was aangekondigd nadat er in het Stadshart veel onvrede was over het functioneren van Hart van Lelystad, die zorgde voor de besteding van de reclamebelasting. Ofschoon de term ‘reclamebelasting’ wat misleidend is, is dat een belasting die de gemeente kan opleggen aan ondernemers in een bepaald gebied. De opbrengst van de belasting wordt dan besteed aan de promotie van dat gebied en het organiseren van evenementen.

Er zou sprake zijn geweest van voldoende steun als 50 procent van de stemgerechtigden in het Stadshart een stem had uitgebracht en 66 procent van de stemmers voor de reclamebelasting had gestemd. Aan beide voorwaarden is niet voldaan.

Op de helling

Het betekent dat de reclamebelasting, die sinds 2018 geheven wordt, op de helling staat. Wethouder Dennis Grimbergen doet daar verder geen uitspraken over. “De gemeenteraad is nu aan zet om de uitslag te interpreteren en hier betekenis aan te geven.”

(G)eensgezindheid

De uitslag komt op een moment dat er juist weer wat rust en eensgezindheid in het Stadshart leek te zijn. City Marketing Lelystad had het op zich genomen de taken die eerder werden uitgevoerd door Hart van Lelystad voor dit jaar op zich te nemen. Daardoor zijn er dit jaar nog activiteiten, zoals onlangs Lekker Lelystad, komende zaterdag de Lichtjesparade en volgende week een openlucht bioscoop. City Marketing hoopte zich ook voor het komende jaar en de jaren erna op het Stadshart te kunnen storten. De organisatie zei daarvoor de steun van veel ondernemers te hebben.

Tegelijkertijd mepte de in diskrediet geraakte Stichting Hart van Lelystad onlangs in een eigen huis-aan-huis verspreidde krant hard van zich af. Men stelde dat de leugen regeert in de Lelystadse politiek, de gemeente haar afspraken niet nakwam en sprak van ‘smaad en laster’ over de kritiek van een ondernemer in het Stadshart. Het feit dat Hart van Lelystad in opspraak was geraakt, was kennelijk omdat men ‘te lastig was en teveel bereikt had’, was de eigen analyse.

Rechtszaak

Tegelijkertijd heeft die kritische ondernemer waar Hart van Lelystad op doelt, Debbie Rijnierse van Demi’s chocolaterie, in september een rechtszaak tegen de gemeente gewonnen over de 400 euro aan reclamebelasting die zij in 2021 heeft betaald. De rechtbank was het met haar eens dat onduidelijk is waar dat geld aan zou zijn besteed en nam het de gemeente kwalijk dat die geen inzicht kon bieden in de afspraken met en uitgaven van Hart van Lelystad.

Tegen die uitspraak heeft de gemeente hoger beroep aangetekend. Of dat wordt doorgezet, zou ook weer afhangen van de uitslag van de draagvlakmeting.

Tweede debacle

Het is de tweede keer dat een gemeentelijke poging om ondernemers gezamenlijk te laten betalen voor de promotie van en evenementen in het Stadshart spaak loopt. Eerder had de gemeente Lelystad een soortgelijke regeling ingevoerd, een zogenaamde ‘bedrijven investerings zone (Biz)’. Die moest men echter weer intrekken toen bleek dat er bij het tellen van de stemmen voor het draagvlak voor die regeling fouten waren gemaakt, en een nipte meerderheid van de ondernemers in het Stadshart er tegen was.   

Lees ook: https://www.radiolelystad.nl/4071-de-column-van-kees-het-gaat-om-het-vertrouwen-in-het-stadshart

Geplaatst op 14 december 2022.

{jcomments on}