Skip to main content

Fietsenstallingen station kosten minder dan was begroot

03 april 2024
Kees Bakker

De gemeente is minder geld kwijt dan werd voorzien voor de nieuwe fietsenstallingen onder en bij het station. Eerder is 14 miljoen euro gereserveerd, maar onder andere doordat ProRail het grootste gedeelte van de planningskosten voor zijn rekening neemt, kan het met 2 miljoen euro minder: de gemeentelijke bijdrage wordt voorzien op 11,1 miljoen euro, en het college stelt voor daarbij een buffer van 9 ton extra aan te houden.

De aanleg van de (grotere, lichtere en sociaal veiligere) fietsenstallingen, die onder andere de groezelige stallingen van nu aan de achterzijde van het station moeten vervangen, zou in 2026 moeten beginnen. Ze zouden dan in 2027/2028 in gebruik kunnen worden genomen.

In de stalling onder het station aan de noordzijde kunnen dan 1.340 fietsen worden geparkeerd, in de stalling aan de zuidzijde 940 fietsen. Daarnaast wordt de bestaande stalling aan de Botter, tussen het provinciehuis en de spoordijk, vervangen. Daar is straks plek voor 880 fietsen.

Dat maakt een totaal van 3.160 en dat moet voor de komende jaren ruim voldoende zijn. Volgens de ProRailprognose is er in 2030 behoefte aan 2.680 fietsparkeerplekken. Wel stijgt dat in 2040 naar 3.200.

 

De gemeenteraad wordt nu gevraagd in te stemmen met de definitieve plannen, het ontwerp en het vrijgeven van de reservering van 12 miljoen euro. Daar wordt in de raadsvergadering van 23 april de knoop over doorgehakt.

Geplaatst op 3 april 2024.

{jcomments on}