Skip to main content

Winkeliers Stadshart spreken zich uit over promotieheffing

23 november 2022
Kees Bakker

De gemeente verstuurt vandaag stembiljetten naar alle ondernemers in het Stadshart die reclamebelasting betalen, de verplichte bijdrage aan de promotie van het winkelgebied. De vraag is simpel: staat u achter de reclamebelasting of niet?

Onvrede

De reclamebelasting moet worden gebruikt voor het organiseren van evenementen in en de promotie en marketing van het Stadshart. Moet, want juist over de besteding heerst veel onvrede onder ondernemers.

Eerder was het beheer uitbesteed aan een stichting, Hart van Lelystad. Een aantal ondernemers was erg ontevreden over hoe die organisatie dat deed. Ze vonden dat ze onvoldoende zeggenschap hadden over de besteding, klaagden dat ze daar geen inzicht in kregen en spraken het vermoeden uit dat het bestuur wel erg veel kwijt was aan overheadkosten voor het bestuur zelf.

Rechtszaak

Een van de ondernemers, Debbie Rijnierse van Demi’s Chocolaterie, stapte daarom naar de rechter om de reclamebelasting over 2021 terug te vragen. Zij kreeg gelijk, omdat ook de rechter vond dat niet goed aangetoond kon worden dat de betaalde belasting goed besteed is of wordt. De gemeente heeft dat tijdens een rechtszitting ook niet duidelijk kunnen maken. Ook kon de gemeente tijdens de zitting niet het convenant tonen dat tussen de gemeente en Hart van Lelystad is afgesloten. “Hierdoor blijven er te veel vragen open over de werkzaamheden van Hart van Lelystad en over de doelen die deze stichting zich stelt”, zei de rechtbank in september in haar uitspraak. Rijnierse had daarom recht op terugbetaling van de 400 euro reclamebelasting over 2021.

Vertrouwen in City Marketing Lelystad

Ondertussen hebben ondernemers wel een voor hen betrouwbare partner gevonden in City Marketing Lelystad (CML) voor het organiseren van evenementen en de promotie van het Stadshart. CML heeft dat voor de rest van dit jaar opgepakt en wil dat ook volgend jaar doen.

Vraag is dan wel of er bij ondernemers draagvlak is voor de reclamebelasting. De rechter stelde in haar uitspraak de rechtmatigheid van de reclamebelasting niet ter discussie. Gezien alle eerdere commotie heeft de gemeente al eerder aangekondigd wel onderzoek naar het draagvlak te doen. De uitslag van dit onderzoek, een draagvlakmeting, zal bepalend zijn voor het wel of niet voortzetten van de reclamebelasting.

Uitslag

De notaris telt op 9 december de binnengekomen stemmen en maakt de uitslag aan de gemeente bekend. Vervolgens stelt het college van b+w aan de hand van het proces-verbaal van de notaris de uitslag vast. De uitslag wordt voor het eind van dit jaar bekendgemaakt.

Foto: Debbie Rijnierse

Geplaatst op 23 november 2022.

{jcomments on}