Skip to main content

Concertmeester Martijn zorgt dat iedereen zijn strijkstok de goede kant op heeft

30 oktober 2025
Geschreven door Liza Trap

Het Flevolands Philharmonisch Orkest (FlePhO) is een projectorkest dat klassieke muziek en muziektheater maakt. Het bestaat uit (oud-)beroepsmusici en vergevorderde amateurs en de samenstelling wisselt per project. Het orkest biedt musici uit Flevoland en omgeving de mogelijkheid om op projectbasis samen te spelen en laat een breed publiek kennismaken met diverse muziekstijlen. Hoe is het om in zo’n orkest te zitten? Verslaggever Liza vraagt het aan Martijn Plomp uit Lelystad, concertmeester van het FlePhO en violist.

Als concertmeester vervult Plomp een centrale rol. “Je bent eigenlijk de schakel tussen de dirigent en het orkest,” legt hij uit. “Je zorgt dat de streken bij de violen allemaal hetzelfde zijn, dat iedereen zijn strijkstok goed dezelfde kant op heeft. En tijdens het spelen heb je veel contact met de andere aanvoerders, zodat je samen blijft.”

Het orkest is ontstaan uit het Almeers Jeugd Symfonie Orkest (AJSO). Dirigent Hans Welle en zijn zoon Daan Welle bouwden vanuit die basis aan een reeks ensembles voor verschillende leeftijden. “Op een gegeven moment wilden ze iets hebben voor volwassenen,” zegt Plomp. “Toen is er een theaterorkest opgericht, dat operette- en klassieke projecten deed. Daarna kwam de wens om nog een stap verder te gaan, met een groter symfonieorkest, en dat is het Flevolands Philharmonisch Orkest geworden.” Plomp speelt al sinds de oprichting in 2023 mee.

“Bij dit orkest zijn er korte, intensieve projecten,” zegt hij. “Je hebt twee repetitiedagen, meestal twee avonden, daarna een generale repetitie en dan het concert. Dat betekent dat je goed voorbereid moet aankomen. Maar dat is ook de uitdaging: het moet vanaf de eerste repetitie echt staan.” Volgens hem schuilt juist daarin een deel van de charme.

Enigmavariaties

“Er zijn niet zoveel grote symfonieorkesten waarin je echt van die grote werken kunt spelen. Vrijdag 17 oktober deden we de Enigmavariaties van Edward Elgar — daar zijn zoveel verschillende instrumenten voor nodig, dat wordt niet snel ergens anders gedaan. Het is gewoon leuk om zulke grote werken uit te voeren.”

Tijdens dat concert, in De Meerpaal in Dronten, beleefde hij de intensiteit die bij zo’n project hoort. “Op een positieve manier spannend,” zegt hij. “Tijdens repetities speel je nooit het hele stuk van begin tot eind. In het concert doe je dat voor het eerst. Iedereen is dan heel gefocust, je voelt dat iedereen wil dat het stuk mooi wordt. Soms ga je door de spanning wat sneller spelen, maar dat hoort erbij. En als het publiek muisstil is bij een zacht moment, dan weet je dat het geraakt is. Dat voel je gewoon.”

Plomp begon niet in Flevoland. “Ik ben niet opgegroeid in de polder. Ik kom van de Veluwe, daar had ik mijn vioollessen en jeugdorkesten.” Hij begon in 2009 aan de deeltijdopleiding aan het conservatorium. “Die heb ik in 2014 afgerond. Inmiddels is het ook wel een vak geworden.”

Basisonderwijs

“Sinds 2020 werk ik in het basisonderwijs,” zegt hij. “Ik speel veel, maar ik doe de dingen die ik leuk vind. Ik hoef er niet van te leven.” Plomp speelt in verschillende orkesten, projectensembles en een strijkkwartet in Lelystad.

Voorheen gaf hij les aan de muziekschool in De Meerpaal. “Ik heb altijd geprobeerd groepslessen te geven, zodat leerlingen ook samen konden spelen. Met een groep jongeren maakten we zelf onze eigen composities. Iedereen bedacht een stukje muziek en samen maakten we er een geheel van. Dat presenteerden we dan op een speelavond. Ik denk dat dat een inspiratiebron is geweest voor latere creaties.”

Muziek overbrengen blijft voor hem belangrijk, ook al is er in het basisonderwijs minder ruimte voor. “Ik heb een piano in de klas en een gitaar natuurlijk,” vertelt hij. “Er is wel muziekles, maar eigenlijk niet zoveel als ik zou willen. Het programma is gewoon heel druk.”

Als hij terugkijkt op zijn muzikale ervaringen, noemt Plomp meerdere hoogtepunten. “Ik heb een paar keer als solist met een orkest gespeeld, dat is geweldig,” zegt hij. “Maar ook bijzondere dingen, zoals een optreden in Istanboel met een Armeense zangeres. Dat vergeet je nooit meer.”

Huiskamerconcerten

Maar ook kleinere momenten tellen: “Met het strijkkwartet geven we huiskamerconcerten, bijvoorbeeld in Lelystad. Als mensen dan zeggen dat ze geraakt zijn door de muziek, of dat ze zien hoeveel plezier we hebben, dan is dat van grote waarde. Dat maakt muziek maken zo bijzonder.”

En nu werkt het orkest toe naar volgende concerten. Zo staan de musici 8 november met Water Music in de Goede Rede in Almere, en volgend jaar met een programma onder de titel Russische Meesters eerst in Almere en op 19 april 2026 in De Meerpaal.