Skip to main content

College heeft geen problemen met sluiten zij-ingangen station

25 mei 2023
Kees Bakker

Het college van b+w denkt niet dat de veiligheid van reizigers in het geding is nu de twee in- en uitgangen naar de perrons op het station aan de Visarenddreef gesloten zijn door de NS en Prorail. Overigens gaat het college ervan uit dat deze sluiting voor een jaar is, terwijl de NS aangeeft dat die permanent is.

Meer overstekers

GroenLinks had er vragen over gesteld. De fractie wilde dat de gemeente opnieuw met de NS en Prorail in gesprek zou gaan, omdat volgens haar  nu meer mensen moeten oversteken naar het station ter hoogte van de rotonde van de Visarenddreef. GroenLinks zou ook graag zien dat overstekende voetgangers en fietsers daar voorrang krijgen op het autoverkeer, omdat de oversteek nu onveilig zou zijn.

Dat laatste is het college niet van plan. Ten eerste is de oversteek veilig. “Er zijn op die oversteek geen verkeersongevallen met fietsers en voetgangers bekend.” Ten tweede zijn er ook alternatieven om bij het station te komen, zoals achter het station of aan de centrumzijde, en ten derde is de toename van het aantal overstekers bij de rotonde minimaal, omdat er maar een ‘zeer kleine groep reizigers’ gebruikmaakte van de zij-ingangen. “De raad heeft in het verleden de keuze gemaakt om op de rotondes rond het Stadshart geen voorrang te geven aan overstekende fietsers en voetgangers. De verkeersveiligheid op de rotondes was toen aanleiding voor deze keuzes,” licht het college verder toe.

Voor een jaar of permanent?

Opmerkelijk is wel dat de NS op haar site aangeeft dat de sluiting van de zij-ingangen permanent is, terwijl de gemeente denkt dat dit nu eerst voor een jaar is. Het college geeft aan dat er de komende jaren veel gewerkt wordt aan de stationsomgeving. “Dit biedt kansen om ook de sociale veiligheidssituatie bij de zuidelijke in- en uitgangen te verbeteren. Er zal met alle betrokken partijen gesproken worden over wanneer en onder welke voorwaarden het mogelijk is om deze weer in gebruik te nemen.”

De ingangen zijn juist gesloten omdat die op het station en in de omgeving voor overlast zorgden. “Overlastgevers en reizigers zonder geldig vervoerbewijs maken misbruik van deze afgelegen ingangen. Te vaak is dat aanleiding voor verbale of fysieke agressie in de trein of op het station. Met het sluiten van de twee ingangen willen NS en ProRail dergelijke incidenten voorkomen en het veiligheidsgevoel van reizigers en collega’s verbeteren.”

De ingangen waren vorig jaar bij wijze van proef al tijdelijk dicht. Het aantal incidenten halveerde tijdens de proef, zegt NS, en de overlast nam toe toen de poortjes weer in gebruik waren genomen. Daarom zijn ze op 7 maart, permanent of voor een jaar, gesloten.

Geplaatst op 25 mei 2023.

{jcomments on}