Skip to main content

City Marketing Lelystad werpt zich op het Stadshart (met video)

19 juli 2022
Kees Bakker

De kogel is door de kerk: City Marketing Lelystad gaat de promotie van en evenementen in het Stadshart verzorgen. Na maanden van onrust rondom Hart van Lelystad, dat het hiervoor deed, is dit de uitkomst. Directeur Barry Porsius van City Marketing Lelystad is blij en hoopt het Stadshart weer op de kaart te kunnen zetten als kloppend hart van Lelystad.

Onder vuur

Hart van Lelystad lag sinds vorig jaar onder vuur. Veel ondernemers in het Stadshart waren ontevreden over de daadkracht en communicatie van de stichting en klaagden over het gebrek aan inspraak en een gebrek aan inzicht op hoe het binnengekomen geld werd besteed.

Hart van Lelystad wordt namelijk gefinancierd met de zogenaamde ‘reclamebelasting’. Alle ondernemers in het Lelystadse Stadshart betalen een bepaalde bijdrage, die door de gemeente als belasting wordt geïnd en één op één wordt doorgesluisd naar Hart van Lelystad. Die moet dat geld gebruiken voor gemeenschappelijke marketing van het Stadshart en plannen om het centrum aantrekkelijker te maken.

Overbrugging

Na maanden van plannen maken en presenteren is nu bekend dat City Marketing Lelystad de rol van HvL over gaat nemen. Daarbij zal men ook de eventuele opbrengsten uit de reclamebelasting ter beschikking krijgen. Voor dit jaar is dat nog niet het geval: dit jaar is er door de gemeente vanwege alle problemen en vanwege corona geen reclamebelasting geïnd. Bovendien vindt er in het najaar eerst een draagvlakmeting plaats onder ondernemers over de hoogte van de reclamebelasting.

Voor dit jaar krijgt City Marketing Lelystad daarom van de gemeente een overbruggingskrediet. Daarmee kunnen op korte termijn al een aantal simpele maatregelen worden genomen. “Zo komen er bij de verschillende ingangen van het Stadshart banieren, zodat je duidelijk het gevoel krijgt dat je in het Stadshart bent,” zegt Barry Porsius. Verder zullen er in het najaar, zoals rond kerst, verschillende evenementen plaatsvinden. “Wat precies moet nog even een verrassing blijven, maar het zal anders zijn dan anders,” belooft Porsius.

Kwestie van geduld

Voor de rest moet er ook even geduld worden uitgeoefend, omdat qua financiering nog niet alles rond is en de aanpak van aankleding, marketing en evenementen ook een zaak van langere termijn is. “Maar de Lelystedeling gaat het zeker merken.”

Porsius is in ieder geval blij dat een grote meerderheid van de ondernemers achter de plannen van City Marketing staat. “De neuzen staan weer allemaal dezelfde kant op. Dit heeft ons Stadshart ook hard nodig.” Zelf heeft City Marketing daar veel tijd in gestoken. “We hebben de afgelopen twee jaar op eigen kracht en initiatief plannen gemaakt. Ik ben blij dat die bij de ondernemers in het Stadshart goed zijn gevallen.”

Geplaatst op 19 juli 2022

{jcomments on}