Skip to main content

Borden moeten toeristen eveneens naar andere attracties in de stad gaan lokken

19 mei 2025
Geschreven door Theo van Rhijn

Bezoekers van Aviodrome wordt sinds vrijdag ook gewezen op wat het Belevenissenbos te bieden heeft. Het is het begin van een actie om het recreatieve aanbod van de stad onder de aandacht te brengen van toeristen die op één attractie afkomen, maar er misschien wel meer zouden willen bezoeken - als ze van het bestaan zouden weten. Die groep is qua omvang de moeite waard, zegt de gemeente op basis van een onderzoek.

Het blijkt daarbij belangrijk goed te kijken naar waarom de eerste attractie bezocht werd en op basis van de wensen en interesses van de bezoeker koppelingen te maken met andere plekken, die wellicht minder bekend zijn. Daarom komen bij de diverse toeristentrekkers verwijzingen naar andere die mogelijk voor dezelfde doelgroep interessant zijn. In het geval van gezinnen die het luchtvaartmuseum bezoeken, kan dat dus het speelbos zijn.  Beide locaties trekken volgens het onderzoek een vergelijkbaar publiek. 

Als deze aanpak aanslaat, volgen er meer koppelingen in de stad. Naast het Belevenissenbos en het Aviodrome hebben inmiddels ook Batavialand, Batavia Stad Fashion Outlet, Toms Creek en Natuurpark Lelystad de intentie uitgesproken mee te willen doen. 

Landelijke proef

Voor dit onderzoek werkt Lelystad samen met een aantal toeristisch-recreatieve ondernemers. Het ontvangt daarvoor een subsidie van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Omdat dit probleem ook speelt in andere Nederlandse gemeenten en het NBTC de aanpak van Lelystad veelbelovend vindt, is Lelystad geselecteerd als landelijke proef, aldus het stadhuis. Na een jaar worden de resultaten geëvalueerd.

Foto Fotostudio Wierd. Wethouder Piet van Dijk, Aviodromedirecteur Roy Imker en voorzitter van het Belevenissenbos André Rijnsdorp onthullen het bord.